Prosvetni glasnik

488

Просветни Гласник

настава; 3) једне консултативне комисије коју бирају слушаоци; у њој су међу другим личностима: учитељи и учитељице, трговачки и банкарски чиновници, један поштански чиновник, један столар, један машиновођа на железницама, један раднички надзорник, и т. д. Курсеви или конференције се држе у салама разних школа стављених на расположење овој установи. У њу се примају сви слушаоци, без разлике пола и друштвеног ранга, почев од седамнаест година, под условом да поштују уредбу о унутрашњем реду, и да има довољно места на расположењу. Како су наставни предмети врло разноврсни, из сваког предмета се даје по један час недељно, у утврђен дан, између 6 и 9 сати увече. Строго узев, нема потпуних курсева. Предавач говори, у серији од пет, десет, двадесет лекција, о каквом специалном предмету, али који је толико обиман да може заинтересовати и бити изложен широко. Сваки слушалац се уписује за серију или серије које хоће. Он уплаћује по 50 пфенига (0 - 25 д.) од лекције, али укупна сума за цео курс не може бити већа од 10 марака (5 д.) Примера ради, ево у препису главних предмета (једва половина од целокупног броја) о којима се говорило од октобра 1920 до априла 1920. I Религија, филозофија и васаитање: Веровање у Бога и природне науке (10 лекција); Религиозни идеал немачког протестантизма (10 лекција); Историја цркве и религиозни проблем (б лекција); Историја Израиљева од 1-ог до 2-ог Храма (5 лекција); Национално и универсално у јеврејској религији (5 лекција); Испитивање трагедије Едии, од Софокла (10лекција); Проучавање изабраних одломака из Ничеовог Заратустре ; Загонетка живота душе (10 лекција од по два сата); Садања културна и школска питања (Кога треба учити? —Шта хоће социално васпитање? —Јединствена школа? Диференција и специализација у школском раду); Хумана мисао и слободно зидарство (б лекција). Часове о религији држали су свештеници разних вероисповести. II Уметности и књижевност: Увод у проучавање Вагнерових дела (с извођењем на клавиру) (20 лекција) Импресионизам и експресионизам; Увод у развиће и у дух модерне уметности (с пројекцијама); Римљани у Немачкој (с пројекцијама; Л0 лекција); Како ја испитујем једно уметничко дело (10 лекција); Историја драме (20 лекција од по два сата); Немачки хумор и хумористи (20 сати); Књига и култура (16 лекција), и т. д. Ове часове су држали професори, учитељи и учитељице, један директор музеја, један директор позоришта, и т. д.