Prosvetni glasnik

638

Просветни Гласник

И ако сасвим скорашња, Чехо-словачка Република завела је читаву серију законодавних мера у намери да реформише школу. Закон од 24 јула 1919 укинуо је целибат учитељица. Школе су постале интерконфесионалне, и учитељска независност је загарантована. Школска администрација је регулисана законом од 9 априла 1920. Установљена су окружна школска већа; у њима је једна трећина учитеља. Учитељи и учитељице основних и виших основних школа су државни чиновници, и плаћени су од државе. Сада се већа о увођењу лаичког морала у школски програм, о професионалној ориентацији, и почиње да се остварује настава ручних радова. Да се зауставимо још часком на формацији наставног особља. Сада се та формација врши у учитељским школама, у којима настава траје 4 године за учитељице као и за учитеље. Али чешки учитељи траже за себе университетску културу. Ту реформу предложио је 1908 Отокар Каднер, професор на чешком университету у Прагу, и учитељи су је одушевљено прихватили. Ево, у његовим главним линијама, пројекта Каднерова о педагошким факултетима. На те факултете могу се примити само они који су завршили средњу школу. Како је општакултура стеченау средњој школи, студије на педагошком факултету тицаће се поглавито професионалне спреме, теоријске и практичне. Мора^е се, међутим, посветити довољно времена да се допуни општа настава: стари и модерни језици, науке, цртање, гимнастика, ручни радови, итд. Правом педагошком васпитању посвећиваће се само 4 часа дневно; будући учитељи моћи ће тако слушати часове других факултета. Настава ће обухватати предавања и семинарска вежбања. Прва година биће нарочито посвећена теорији, друга пракси. Главни течајеви у првој години биће течајеви из логике, естетике, морала, социологије и експерименталне психологије, За другу годину, Каднер предлаже предавања о историји педагошких теорија, о еволуцији организације школа и о школским законима у Чехословачкој и у иностранству. Читање класичних педагошких дела фигурисаће међу семинарским вежбањима. Два часа недељно биће посвећено практичним вежбањима; 15 до 20 кандидата мораће присуствовати часовима искусних наставника и правиће, под њиховим руководством, своје прве практичне покушаје у настави. Каднер одбацује специалне школе за методичне покушаје. После две године учења, кандидат ће полагати усмени испит. Примљени кандидати биће упућени у основну школу, најпре привремено (приправници), затим дефинитивно. Југословенски учитељи поздравиће с радошћу велики глас прогреса који нам, још једанпут, долази из земље Јана Хуса и Коменског. Ч И Т У Љ А Софија Пешровић-Мершваго. — Међу великим просветним радницима и поборницима чије ће име остати стално у аналима нашег просветног живота, видно и достојно место припада Рускињи Софији ПетровићМертваго. С правом се она сматра као једна од најревноснијих поборница просвете у нашем народу. Софија Петровна Мертваго рођена је 19 новембра 1852 год. у Казану. Прво васпитање добила је од матере, која је сама у свом дому, на имању, основала школу за сеоску децу. Ту је и Софија расла и по-