Prosvetni glasnik
Осмогодишње обавезно школовање младежи у народним школама 719
положај, но када је учитељски кадар поцепан на више категорија, и кад су учитељи и учитељице подељени на „више" и „ниже" и по спреми, и по плати, и по положају. (^Зваки добар познавалац наших садањих просветних прилика, као и народнога живота и живота народне школе, сваки трезвен родољуб, •сваки просветаи раденик, сви из редова просветних управљача, сви који желе да народна школа има већи и јачи утицај на живот широких маса нашега народа но што га је имала до сада због нерационалнога уреЗјења, и да користи од школовања народне младежи у народним школама одговарају у већој мери жртвама које се чине за њихово одржавање; сви ти сложиће се у томе да је овакав систем школовања народне младежи у истини најрационалнији и најцелисходнији, с обзиром на све што треба и што се мора узети у обзир при изради уређења народних школи. Од школовања народне омладине у народним школама очекује се: да код будућих младих нараштаја нестане покрајинскога патриоткзма и племенских осећања, па да завлада једно национално осећање и јака свест о националноме јединству; да млади народни нараштаји после завршенога школовања уносе у све своје послове више знања и умења, ради јачања народне производње, чиме се уједно јача и економско стање и државе и народа; да млади и школовани нараштаји врше и своје грађанске дужности са више свесги, а уз све то да се добрим васпитним системом у народним школама стане на пут опадању моралности, што је иу нас, као и у других народа, дошло као последица дуготрајних ратова. Све су то оправдане жеље и тежње свакога нашега родољуба за будући срећнији и задовољнији живот. Али срећан и задовољан живот никад не може доћи као нешто што долази само по себи. Срећан и задовољан живот мора се стварати, па се зато и каже: сваки је ковач своје среће! Благо онима који своја имена вежу за један рационалан систем школовања наше народне младежи! ЈОВ. П. ЈОВАНОВИЋ
ЦИЉ ПРЕДАВАЊА БИОЛОШКИХ НАУКА У СРЕДЊОЈ ШКОЛИ Предавање биолошких и у опште природно-историјских наука у средњој школи, за последњих десет година претрпело је знатних промена, и сама историја тих промена, тог преображаја, и постепеног усавршавања предавања и његовог васпитног значаја, од великог је интереса. Не обзирући се на то што се предавање природних наука данас усавршило и отишло врло далеко од оног бедног стања у коме је било у