Prosvetni glasnik
766
Просветни Гласник
„Нико не верује чвршће но ја у вредност штапа, разумно употребљеног, као врховног средства за поправку деце. Ја чак држим да је, примати ту физичку казну кад је она заслужена, и кад су сва друга средства узалудна, најдрагоценија од неколико привилегија које су нам преостале, исто онако као што је једна од наших главних слава примати не тужећи се оно што признајемо да смо заслужили". И он препоручује употребу штапа противу суровости међу друговима, ништења туђег добра, неучтивости, лености, — „мана које се могу избацити из детета као прашина из ћилима". Основна настава у Русији. — Комунисшчки листови на западу пуни су нојединости о „великом делу" које је извршила совјетска влада у области популарне наставе. На жалост, „велико дело", које је Луначарски замислио с толико разумевања и племенитости, није извршено. Сама московска Правда — како доноси француски социалистички учитељски лист Смотра основне наставе (Кеуие с1е Гепзеј^петеп! рппшге) — јавља да наставници у области Царицина нису добили своје оброке и плате већ читаве месеце, што их приморава да се најмљују код сељака да би заслужили од чега ће живети. „Последња подела школског материала извршена је јула прошле године, каже орган Совјета. Свака школа добила је две писаљке, десетак пера и по један уџбеник!" Петроградска Црвена Газета констатује да је у том граду ситуација слична: „Настава је у ужасном стању". Већ дуге месеце, наставници узалуд траже стотине милиарди које им се дугују. Секција за наставу, каже се даље у том листу, има намеру да укине бесплатну наставу коју су Совјети најпре завели. Већ сада извесне школске управе, да би дале наставном особљу потребна средства за живот, узела су инициативу да наплаћују школарину од ђачких родитеља. Лењин, међутим, изговара дивне беседе о изврсности наставе, о рату који треба повести противу аналфабетизма, и за који су, како јављају француски комунистички листови, мобилисани црвени гардисти, који ће учити сељаке да читају. Али за то време учитељи умиру од глади, и чак, како јавља Правда, после затварања школа, становници их често руше, „да би се грејали". Допунска настава у Немачкој. — Од прилике четири петине деце у Саксонској подлеже обавези да примају допунску наставу. На последњем конгресу за допунску наставу у Саксонској, изгласан је по узајамном договору следећи програм, као наравнање између крајњих предлога синдикалиста и газда. Реформа шегртства треба да се регулише новим законом. Теоријска настава која се даје у школи, чини саставни део шегртства. Она треба да се даје напоредо с практичном наставом. Теоријска настава треба да се даје дању и убраја се шегрту у његове часове рада. Ученици имају да раде код куће задатке који им се задају. Газдама је забрањено да ма на који начин смањују наднице шегртима због времена које проводе у школи. Те наднице треба да буду довољно велике да би ученици могли набавити потребан школски материал (циркле, табле за цртање, итд.). Шегрти морају имати распуст сваке године. Завршни испит закључиће за сваку грану периоду шегртства.