Prosvetni glasnik
Белешке
63
мало дечаке, али дечаци их доцније сустижу. У опште узев, разлике између способности оба пола су мање осетне но што се то мисли, изузев у извесним предметима. Девојчице су обдареније за читање, правопис, писање и писмене саставе; мушкарци, за рачун и цртање. Леваци су у далеко већем броју међу дечацима; има двапута више левака међу заосталом децом но међу нормалном, али они нису ретки ни међу бриљантном, емотивном и имагинативном децом. Експерименти су склони да докажу да, кад се врло осетљива деца леваци сувише брзо присиле да се служе својом десном руком, проузрокују се нервна узнемирења, нарочито муцање. Девојчице имају боље памћење но дечаци и односе превагу у тестовима рецитације и језика; дечаци су бољи у практичним тестовима, рачунима, и у свему што изискује опсервације и проницљивости. Деца. из имућних средина су од прилике за годину измакла изнад нормале; деца из најсиротнијих средина су за више од годину дана заостала. Чешири аравила за енергичне људе. — Из једне енглеске педагошке књиге вадимо ове корисне савете: I. Заборавите јучерашњицу . — Не печалите се због оног чему нема лека. Не почињите свој дан жалопојком. Немајте набрано чело кад почињете посао. Јуче је прошло. Зашто се бринете због тога? Оставите га нека се изгуби. II. Испористите данашњицу. — Искористите је потпуно. Не губите кишне дане. Они су многобројни. Обарајте посао. Радите као да располажете само садашњим даном. III. Наиравише програм за сушрашњицу. — Забележите сваког вечера десет ствари које треба урадити сутра. Нека вас сутра не изненади. Будите увек готови за сваки нов дан. IV. Ценише увек вредносш свог времена. - Ви га имате толико исто колико и Лојд Џорџ. Ви сте милионар у минутама. Ваше је да их претворите у новац, и нарочито у врлине. Основне шноле у Паризу. — један скандинавски лист доноси ове утиске једног педагога о основним школама у Паризу: Спољашност нема ничега необичног, далеко од тога. Зграде су без стила, с монотоном и сивом фасадом, покривеном местимице званичним објавама, са заставом изнад врата, обично у кукавном стању. Унутрашњост се разликује према томе да ли је школа стара или нова. Врло је практична ствар ргеаи, где се деца еклањају по рђавом времену, и који служи, кад затреба, као дворана за свечаности; практична је ствар тако исто и кујна, где једу деца која не могу да иду кући. Гимнастичка сала је бедна, кад је има: рђаво инсталисана, чак и у новим школама. Разреди су, у опште узев, пространи, али са рђавим намештајем и без украса. У вишим разредима где специалисти предају цртање, певање, гимнастику и ручни рад, наставник увек присуствује часовима. Наставници, међутим, не прате своје ђаке из разреда у разред. Сваки ученик има своју свешчицу за белешке о писменим саставима која се чува у школи и која допушта да се прате напретци деце с месеца на месец и из године у годину. Поводом моралне и грађанске наставе, скандинавски педагог не устеже се да припише подизање Француске после 1870 томе факту што је школа, ослобођена од цркве, могла да се потпуно преда настави детета, док слободна, приватна школа, и сад још, главну улогу