Prosvetni glasnik

192

Просветни Гласник

зумљиво зашто треба предавати. о ваздуху, светлости, оделу (вода, земљиште нису ни предвиђени!) чак у седмом разреду, кад је то потребно и за познавање личне хигијене. Надаље мало је објашњиво, зашто тешка питања о заразним болестима већ у шестом разреду треба предавати, а несрећне случајеве, прву помоћ, и негу болесника чак у осмом разреду. Прву помоћ и негу болесника може извршити и човек без икакве школске и научне спреме, ако се практично том послу обучи. Ово су само опште, на дохват, учињене замерке овом програму. У ствари то и није програм него списак неколико поглавља из хигијене. Програм пак треба да буде наставницима упуство шта и у коме обиму имају да предају. И да се не би радило опет овако преко колена, без проучавања, без систематског и логички састављеног распореда градова из хигијене на поједине разреде, мислим да би требали да се питају по овом питању сви стручњаци. Требало би приредити једну анкету. А питање утврђивања програма и распореда наставног градива поверити једној комисији. Кад се уводи у средњешколску наставу један овако важан предмет, онда треба, да би му се осигурао успех у школи, обрадити најподробнија упутства за наставнике. Без овако подробног наставног плана, и нарочито без једног сталног наставног плана, нећемо никад моћи добити ни добар уџбеник за хигијену у средњим школама. Ако прегледамо досада издате уџбенике, лако ћемо се о томе уверити. Сваки је писао књиге, како је он схватио стари програм, који је у ствари био само једна репетицији науке о човеку, а овај други опет (само за четврти разред) и сувише је простран због многобројних ескурзија по разним помоћним наукама. Овај последњи у предлогу по мом мишљењу је само костур за програм. Али ни због расподеле по разредима, ни због непотпуности своје, не би га требало усвојити, докле год се нарочитом комисијом стручњака не разради, не доведе у везу са осталим наставним предметима, помоћним за наставу из хигијене и не распореди правилно по разредима. Ту је још нарочито важна допуна заметодику наставе увести и извесне практичне вежбе. Ако се озбиљно жели да се хигијена уведе у средњешколску наставу, треба озбиљно приступити изради програма и свих потребних упустава за ову најмлађу науку у наставном програму средњих школа.

У чланку „Статистика школа под Министарством Просвете" у новембарском броју поткрала се крупнија грешка: наслов на стр. 152. „1. Бројно стање школа" треба да буде на стр. 151. испред табеле.

Д-р СТЕВ. 3. ИВАНИЋ.

ИСПРАВКА

Уредник неслужбеног дела

Државна Штампарија /^раљевине Срба, Хрвата и Словенаца

Београд.