Prosvetni glasnik

Општи део

1059

Метафизика. Појам, проблеми. Онтолошки проблем: дуализам, материјалазим, спиритуализам (идеализам). Космолошки проблем: атомизам, теизам и пантеизам. Теорија сазнања. Појам, проблеми, Шта је сазнање: реализам, идеализам (феноменализам). Како постаје сазнање: емпиризам, рационализам. Комбинација ових праваца. Скептицизам. Етика. Појам. Етика као наука, њена област и њене методе. Суштина морала. Морал и индивидуа. Морал и заједница. Морал и религија. Морал и истина. Савест. Слобода воље и одговорност. Добро и зло. Егоизам и алтруизам. Заједница: породица, друштво, народ, држава, Право и морал. Држава и њен етички смисао. Међународна солидарност, Друштво народа и дух међуиародне сарадње. Главни правци етике: еудемонизам, утилитаризам, идеализам. Естетика. Име. Појам лепога и појам уметности. Естетика као наука, њена област, методе. Уметност и живот у заједници. Уметничко стварање и његова анализа. Естетичко допадање и суђење и њихова анализа. Подела уметности. Развитак и правци естетике. Школска организација и администрација V разред (2 часа) Утврђивање и допуњавање обрађеног градива у IV разреду по досадањем програму у оквиру овог програма: Задатак је настави овог предмета да упозна ученике са школском и просветном организацијом, да га оспособи за разумевање и правилно самостално вођење преписке и свих прописаних образаца и књига у народној школи као и за управљање школом. Просветна организација у Југославији: општи преглед о народним школама, средњим и стручним школама, универзитетима, приватним школама и заводима и другим просветним и културним установама. Научна и културна друштва. Вредност приватне иницијативе и значај завештања (задужбине). Специјални заводи и школе за ненормалну децу (глувонему, слепу, слабоумну, и др.). Мањинске школе. Општи поглед на реформне школе. *