Prosvetni glasnik
630
Просветни гласник
вербализам прекрио и загушио говор душе и пореметио хармонију интуитивног идејног гледања и адекватног изражаја форме. Ми, међутим, можемо да упознамо духовки развитак нације у њеном уметничком стварању само и једино упознавањем стила нојединих епоха, које су синтеза многих фактора, резултанта многих духовних компонената,, а стил је њихов говор и њихово писмо, њихов уметнички сгес1о! Тако је историја обележила велики класички период старе Грчке Периклова доба у делима Фидије, Поликлета, Скопаса и Пракситела у класичним дорскиЈ,: и јонским стиловима на Акрополи, у драмама Есхила, Софокла и Еврипида у Дионизовом театру и у агонима, где су лепота душе и лапота тела као и јединство идеје и форме дошли до усавршене хдрмоније. Тако је Рим изразио духовну снагу свога стила у моћним монументалним грађевинама као символкма победничке снаге царства т у карактерном индивидуалисању портрета као што је у поезији исто тако апотеозирао у Вергилијевој Енеиди божанско порекло царске крви и власт над земљама целога евета: »Ти ге§еге шрепо рори1оз, Кошапе, гаетеп^о!« ) Тако је хришћанство у архитектури базилике, која је споља једноставна и строга, а у унутрашњости украшена декором и живописом и у редовима стубова што стреме до апсиде, где се на жртвенику приноси жртва божанству — дало изражаја своје душевне концентрације и контемплације, као што је доцније у средњем веку дало стилског изражаја своје велике моћи и господства у ведроме и снажном романичком стилу катедрала и у мистичкоме узносењу до бога у храмовима готскога стила. У поезији је то доба изразило то исто у својој ритуалној химници, као и у величанственим еповима Волфрамовог Парцифала и Дантеове Комедије. Тако је ренесанс овековечио свој карактер и стил у васкрсломе индивидуалитету који кулминира у највећем драматичару света Виљему Шекспиру и у најбољим уметницима Италије: Рафаелу, Леонарду и Микеланђелу. Доба барока просуло је богаство и раскош свога стила у сликовитости снажних волута, у раскошној величини пропорције и димензије, у ефектним контрастима светла и сенке, а у поезији *) Енеида ....