Prosvetni glasnik

Основни закони примењене уметности

719

јима да у изразитијим линијама и на ширим хоризонтима уоче магичкост боја, облика и линија. Мајстори и артизани исто тако као и ученици уметничкозанатских школа и школа за декоративну уметност морају се, уз свестрано техничко образовање професионалада, упознати и са естетским проблемима уметности. Зато се намеће потреба за оснивањем средњих и виших школа за примењену уметкост које би, поделивши улоге, компетенцију и делокруг рада, својим благотворним делањем, осујетиле ширење погрешних и штетних идеја по развитак пластичког и техничког духа. Школа за примењену уметност средњошколског ранга могла би васпитавати и формирати артизане, који ће за време трајања рада у школи стицати основна техничко-занатска знања, који ће упознавати алате и његове могућности као и природу материја. По завршетку студија ови артизани, већ као вешти практичари, продужили би рад у впшој школи за примењену уметност, где би, усавршавајући се у компонсвању и пројектовању индиЕИдуалних идејних скица, допунили своје стручно и културно образовање и добили диплому мајстора-специјалисте за одабрану уметничку дисциплину. Школа ће само онда вршити корисну функцију ако се ученик оделења за обраду књиге и плаката, текстила, кованог гвожћа, дрвета, коже, те одељења за декоративно сликарство, вајарство, примењену графику, керамику, архитектуру унутрашњег уређаја итд. оспособи за самосталан рад. У апсолвентима више школе за примењену уметност, као одличним мајсторима, многи уметници пројектанти, инжењери и архитекти имаће савесне и верне сараднике при извођењу њихових идејних планова и композиција. Стечена култура, интелигентно резоковање као и увежбаност руке обезбедиће процват заната — а затим и материјалну егзистенцију артизана. Они ће, сем компоновања и пројектовања, научити да цртају ради извођења свог пројекта, да пунктирају ради преношења вајарских облика, да читају и правилно тумаче своје и туђе идејне нацрте, да праве геометриске и техничке цртеже за орнаментику и архитектуру унутрашњег уређаја, итд. Виша школа за примењену уметност умеће да развије код својих ученика и култ према минулим класичним облицима, и то не толико ради њиховог дословног подражавања колико због тежње да се постигне већи и потпунији облик модерне уметности.