Prosvetni glasnik

Уадужне балшшске долин« и њихов еттатај

25

ретве које бива засипако речним наносом. Улогу луке овде врши Метковић; то је уска речна лука нешто удаљена од мора. Према јужној јадранској обали преко мора су апенинске земље; оне се развијају под оним утицајима што у њих допиру непосредно са севера, из средње-европских и западно-европских области. Промет ових области, крећући се према јух у, улази и у моравско-вардарску удолину железницом од Београда. Он иде пространим и плодним котлинама и избија на Јегејско море у Солуну. Овај је саобраћај даље од значаја за крајеве око источних обала Средоземног мора, а може добити важност и за тропске и монсунске области још даље на југу, јужно од пустињског појаса. Трећа, искарско-маричка удолина почиње према северу на доњем ДунаЕу, у крају где је развијена земљорадничка привреда. Већ по томе из ове области не може полазити знатнији саобраћај долином Искра према југу. Али искарско-маричка удолина преузима из моравске долине нишавским путем промет средњеевропских и западно-европских крајева и спроводи га на југоисток. Овај се саобраћај креће : ље ка југозападу, према ушћу Марице, а много више ка југоистоку, према Цариграду. Поредећи са овог гледишта поменуте балканске удолине, излази да босанско-неретљанска прима V извесној мери средњеевропски и западно-европски саоораћај, али га не изводи у погодан крај. Искарско-маричка удолина, почињући на доњем Дунаву, непосредно га не прима, али га преузима из моравске долине и изводи у погодну област. Поред овог промета који прелази у искарско-маричку удолину, моравском долином се креће у великој мери и саобраћај који из средње-европских и западно-европских земаља иде преко прешевске повије у вардарску долину и њом избија у средоземну област код Солуна. Босаиско-неретљанска удолина има дакле повољну улазну а неповољну излазну тачку за онај саибраћај који се балканским земљама креће у уздужном правц}-; искарско-маричка удолина има, напротив, неповољну улазну а повољну излазну тачку. Од Т Р И ЈУ удолина, о којима је овде реч, једино моравско-вардарска пружа поменутом саобраћају и повољну улазну тачку на северу и повољну излазну на југу. Из тог положаја потиче изузетан значај моравско-вардарске удолиие, као и сзе оне последице које овај значај прате. Боривоје Ж. Милојевић