Rad ustavnog odbora Ustavotvorne skupštine Kraljevine Srba, Hrvata i Slovenaca : III. Debata u pojedinostima o Nacrtu Ustava

186

Стенографске белешке

Па лепо, господсг, ако самоуправне јединице мора да имају свој буџет и ако имају да га извршују онда извршивање тога буџета може бити оамо под контролом самоупр. Окушптина и Главне Државне Контроле, а ничијом више. Контрола Министра Финансија, у овоме случају излишна је. Она he учинити да Министар Финансија попује стално обласним финансијама и обласним прорачуиима, тако да се никад не утврди на време и да никад самоуправне јединице не могу свој прорачун утврднти и извршити како оне хоће. Избаците одредбу, да. самоуправне финансије стоје под надзором Министра Финансија, а ставите да газдоваље самоуправних јединица стоји под надззром њихових скупштина како је једино правилно и демократски. Њихове рачуне контролисаће Главна Контрола као што контролтппе еве државне радуне. To je гаранција да не he бити незаконитог и меправилног трошења. II то је доста. Председник др. Момчило Нинчић: Има реч г. Јован Јовановпћ: Др. Јов. Јовановић: TI ja се придружујем прецлогу г. Ђоновића. Налазим, да је сасвим оправ -џано, да се избаци ово: »под надзором Министра Финансија« и да остане »под надзором Главне Контроле регулисаће се нарочитим законом«. Председник др. Момчило Нинчић: Има реч г. Милорад Вујичић. Милорад Вујичић: Ja, господо, не могу да се сложим са предлогом г. Ђоновића. Ja сматрам, да Министар Финансија треба да води извесну рдангролу над радом финансијских самоуправних јединпца. Министар Финансија је тај, који зна целокупно Финансијско стање у земљи. Ако Мини?тру Финансија одузмемо ово право, онда би самоуправне јединкце могле да оптерете толико народ, јер оне не знају шта народ има да плаћа држави и онда гледају локалне потребе и онда би народ дошао у немогућност, да плаћа терете. који ттрипадају држави као целина и појединим другим управним јединицама. Стога је, молим вас, неопходно потребно, да Министар Финансија, као шеф финансијске снаге у држави. мора да води рачуна, колико he се појелине области оптеретити, а законом треба регулисати докле то право министрово иде и тако .треба ту ствар раслравити. Поедседник др. Момчило Нинчић: Има реч г. Јанко Шимрак. Др. Јанко Шимран: Предлогу гг. Јовановића и ТоновиЈа прШдружујем се, и не чудим се, да је ова ствар могла ући унутра овде после онога игта сте све до сада овде примили. Али и ово је према вашим начелима сувншно. Што каже г. предговорник: да he. г. Министар Фтшансија чувати самоуправе да оне не би сувише народ опорезивале, а мора се признати, да сте ви с друге стране примили, да

свака самоуправа има своју скупштину и одбор, Koju je изабран од народа и онда кад тај одбор, изабран од народа, пропише порезу- сигурно je, да he се народ мање бунити, него кад то уради министар финансија из Београда. Мени се чини, то he бити сасвим обратно и да he министар финансија, иапротив, наметнути што више пореза, него што би то иначе било, Ми не видимо овде пикаквог разлога за ову ствар, кад смо оставили право самоуправама да имају саме собом управљати и склапати сврј буџет, а да их сада стављамо под надзор Министра Финансија, Доста> је то, што су оне под надзором Главне Ќонтроле, која врпш надзор над свим ссталим државним надлештвима na he она онда вршити надзор и над прорачунима појединих самоулравних јединица. Ја сам устао ово да кажем само због тога, да не би ко мислио, да ja на ово пристајем, а мени је много веће јамство то, кад народ сам буде чувао себе да не плаћа већу порезу, него кад ту улогу узме на себе Министар Финансија у Београду. Милорад Вујичић: Али народ не може да зна све, какве терете држава има да наметне наподу па да се према томе управља, док Министар Финансија свето зна. Председник др. Момчило Нинчић: Објављујем, да је дискусија закључена. Госиода, која су за то, да се овај члан прими, нека седну, а која су против, нека устану. (Већина седи). Објављујем, да је овај члан примљен. Ja ћу ову седницу. господо, сада закључити, али. пре. тога има реч г. Јован Јовановић. Др. Јован Јовановић: Господо, ја сам устао само ради једног малог обавештења, које се тиче једне ствари, коју смо ми у наш нацрт унели-у једноме члану, а то је, што се тиче решавања сукоба о надлежности између извршне и судске власти, и ја бих волео знатп, да ли г. Министар мисли, да се то негде предвиди, ко he те сукобе да решава. Министао за Уставотворну Окушптину Марко ТриФковић: Касациони Суд решава те сукобе. Др Јован Јовановић: Ми смо мислили, да се сас.тави специјалан суд из 5 чланова Касацијочог Суда и 5 чланова Државног Суда. Министат) за Уставотворну Скушптину Марко Трифковић: To je много комтгликовано и чеприродно. Иредседник др. Момчило Нинчић: Ja ћу данашву седницу закључити, а другу заказати за сутра у 9 часова ггре подне. Ha дневном he реду бити они чланови. који су до сада резервисани, а то су члан 42. о Народноме Представништву, члан 81. о војним судовима, затим чланови који су оста-ли нерешени. као што су: о Привредном Савету ti остали из 3. одељка, чиновницима, затим о чл. 13. a после ћемо прећи на ггрелазна наређења. (Седница је. закључена у 11 часова.)