Rad : list za nauku i književnost

св. П. : НОВИ НАСТАВНИ ПЛАН ЗА пе б 163

Овај наставни план сматрамо као "покушај, али за његово еклапање утрошено је времена а и готовина у Форми наставних планова, као дело колегија, г. министра и просветног савета; — и по томе могли би претендовати и на његову тачност до неке мере. Али ми сматрамо да свачему има замерке, идржећи се тога, ми га износимо на јавност да може претрпети мбне тј. ако заслужује пажњу. Даље да речемо још коју. Разлог за опстанак (тазоп Фее) овога наставног плана почива на темељу који смо изнели 1)гледиштем на васпитање 2) на класиФикацију и дефиницију науке 3) на индивидуално развиће 5) напоменом да постоји Пре за преустројство наших основних школа.

Давајући овим основама тачност,ми смо у стању да саставимо систем проснере и да је извучемо из њеног неодређеног положаја, да утврдимо обале бистрога тока реке и речица народне просвете, које имају своје ушће у реке што ваља да носе име народно благостање, култура и морал, а све да утичу у духовно море што се зове цивилизација.

Да обележимо то у кратко овим цртежом :

ва земљед. школе

2 год.

8:

ва занатлијске шк.

продуж.

основна школа са 4 разреда

више реалке

индустријске школе

окозш очтодо ожин

више гимназије

Појимајући овако просвету, сматрамо за дужност да изближе означимо цео систем просвете и циљсве које она има да постигне, ако се уз то још обазремо на наше друштвене прилике и на снаге просветне са којима ваља рачунати да се план може остварити.

Налше се друштво састоји из ових сталежа: земљорадника, занатлија, трговаца и чиновника... Доследно томе и наше школе ваља да се тако: уреде да користи од школе вуче на првом месту маса народа; за тим занатлије и потом трговци и чиновници. Ако тако