Ratnik

ПОСМАТРАЊЕ О ЖЕЉЕЗНИЦАМА 633

__Исто тако и за транспорте у противном правцу од војске к домовини жељезнице су незамењиве. Ове возе болестнике, рањенике, одкомандоване, апсенике, заробљене, као и плен, на опредељено место, које је могло и у отачбини бити. | |

Болестник или рањеник, који се као реконвалесцент из пољ. боднице одпусти, тежи за домаћом негом, која, је најбоља и најпријатнија. Многима се жеља може испунити, и у сразмерно кратком времену достигну они жељену цељ. Исто тако и они, који се због препуњености пољ. болница у близини бојног поља морају пренети у отачбину у болнице или приватне неге, налазе у жељезници најбоље и најугодније превозно срество; за тешко рањене су удешена нарочита кола, но број тих кола је још врло мали.

Врло је интересантан опис болесничких кола, која је построијо руски пуковник Заводовеки, која се могу исто тако јевтино као и просто из сваких теретни кола направити (свеска 6 „Мепе М1. Вашег“). Највећи број жељезнички влакова запремили су без сумње за време рата транспорти заробљеника за Немачку.

Велике војске, које су се при паду Седана (80.000), Штрасбурга (17.000) пи Меца (170.000) предале, морале су се транспортирати у Немачку, нерачунећи ту множину трупа, које су се при капитуладијама многих мањих тврђава и у отвореном пољу предале.

Укупни број заробљеника у Немачкој износио је, кад је наступило примирје, неки 800.000. За мање транспорте, који су се састојали већином из мање хиљада заробљеника, могли су се употребити празни возови, који су се враћали у отачбину. За веће заробљене војске беше међутим већ теже, почем осим њих и за богати ратни плен требала је множина влакова. Према већ напоменутој књизи мајора Р. Вагнера, састојао се ратни плен у Вајсенбурту