Ratnik
142 РАТНИК
пушта да се оно употреби. преко 4000 метара висине. Ште «се тиче шрапнела, он не може бити употребљен за висине преко 500 метара, јер је тада његова крајња брзина недовољна, да би његове куглице могле имати довољну пробојну снагу.
Зрно 75 модела 1917. чији домет на земљи прелази нешто преко 10.000 метара, дејствује у висину до 5.500 м.
У сваком случају опасан ваздушни простор ових пројектила је скучен (круг од 10.000 до 15000 кубних м.)
Топ 105 избацује само шрапнеле, пошто за бризантну Рранату још није пронађен темпирни упаљач за велика дејства, што је за жаљење, јер успешно дејство шрапнела 105 једва прелази за 500 м. дејство бризантне гранате 75 модела 1917.
Пошто се у данашње време испољава тенденција, да се висина лета ареоплана што више повећава, то се из тога види колико је прешно да се повећа и дејство у висину артиљерије противу ваздухопловства. То се може постићи повећањем почетне брзине зрна, али то убрзо доводи до конструкције тежег материјала него што захтева неминовна потреба брзине кретања. Сем тога, требало би аероплане што пре истерати из вертикале, повећавајући опасан простор топова у висину. —
= Гађање против аероплана заснива се на извесним тринципима и на неколико справа, чија имена и особине треба познавати. Пре свега, с погледом на покретност мете за време лета зрна, треба по садањем месту ареоплана, тј. по његовом месту у тренутку поласка зрна, закључити на његове будуће место, на којем зрно треба да експлодује, тј. удесити га тако. да се на том будућем месту распрскава. То се добива -с једне стране нишанећи садање место са инструментима приуготовљеним према правцу и углу топа, а с друге стране темпирајући упаљач за тренутак будућег места.
— Да би-се добило будуће место аероплана из познавања његовог садањег, претпоставља се, да аероплан мења своје место у правој лпнији и на истој висини. Ова је претпоставка, међутим, допуштена само ако се аероплан остав-ља на миру за један тренутак, јер ако га узнемиравамо гађањем, он ће имитовати лет остригуше (мочарне шљуке), 7ј. лепршаће у цик-цаку, чиме ће омести гађача.
Захваљујући горњој хипотези, познавајући висину лета аероплана, његову брзину, правац или циљ пута (тј. меств где се упутио), а познавајући трајање лета зрна, то ће „будуће место“ бити потпуно јасно одређено према „садањем.“ „Може се дакле израчунати потргбна корекција деривације и потребан нагиб према којима ваља удесити нишанску справу, да би, визирајући садање место Ар, нишанџија у ствари узев на око будуће место А