Ratnik

О БОРЧЕВОЈ ПСИХИ 18:

цаја, па су оне проузроковале на ло јачање инстикта за самоодржањем, који је тада обузимао човека и парализовао у њему оне дру е инстикте што подстичу на борбеност.

Па не само да су разне околности различито утицале на разне људе, него су оне у разним приликама производиле и врло разнолико дејство на исте људе. Отуда је и долазило до тога; да су многи људи некад били врло храбри, а некад се показивали сасвим као кукавице. Дешавало се исто тако, да су сличне околности на исте људе производиле у разним тренутцима врло различите утиске, због чега су ови при сличним околностима једнога дана били храбри, а дру и пут кукавице. Другим речима, да ли ће се човек показати као џрабар или као кукавица, то зависи како од спољашњих околности тако. и од околности унутарњих, личних, од околности које владају у самом човековом бићу. Тиме се и објашњавају појаве, да понеко осећа велики страх и онда када га већина уопште врло слабо и осећа, и обратно, да се неко држи храбро онда када већином осталих „присутних овлада страх или чак и паника.

Дакле, борчева је психа јако променљива, па стога треба бити врло опрезан, јер се на њу, ако се не пропусте моменти, може корисно утицати. Истина, она се не може увек нашом вољом ослободити и од штетних спољашњих утицаја, јер ови каткада могу наићи врло великом брзином и великим интензитетом. Но и из тих тешких ситуација најбртни излаз ипак ће најчешће зависити од старешинске акције. || ихов лични пример и друге мерб најпре ће бити у стању да умире трупу, да васкрсну осећања и инстинкте, који ће сузбити | ин–

стикт самоодржања, односно зауставити његово штетно дејство.

Ш. Успособљавање бораца и стварање: по _за њихово испуњавање, 6 |

На овоме је до сада сама природа толико много већ урадила, да се до данас није успело обеснажити моћ човекове урођене наклоности за борбу.

Пошто се борба не може избећи, то смо принуђени, да бисмо избетли разочарање, да те урођене наклоности потенцирамо, а сем тога и осигурамо повољне услове за њихово деловање у периоду рата, те да бисмо са што више шанса могли ишчекивати успешан исход неизбежнођ сукоба.

Детаљније указивање на те чињенице јесте сврха овог одељка.

Човек, као најсавршеније природно биће, створен је са извесним осећањем према оном што се сматра узвишеним, па следствено и са одвратношћу према ономе што га унижава у