Ratnik
122 РАТНИК
живот. Али оно има и своје недостатке: аероплани без мотора могу се користити само кад има повољних веторва, и то т. зв. узлазних ветрова, док хоризонталне бар за сада не могу користити. Они још нису усавршени да могу отићи са једног места у друго. Досад им је пређени пут најдужи км. у правој линији. —
Али то летење без мотора ипак нам је пружило непроцењиве користи. Будућност ће то показатам Ствар јеу овме: користити мале, лаке планере са малим слабим моторима од по неколико коњских снага. У томе се донекле успело. У решењу овог проблема лежи тајна у овоме: кад постоје повољни ветрови у атмосфери, користити их, а за то време мотор неће радити; кад пак не постоје никакви или супротни ветрови противстати им моторном снагом. Или пак: са повољним ветровима користити и моторну снагу, те тиме постижемо велику брзину. Та брзина је код лаких, нарочито конструисаних за коришћење енергије ветра много већа.
У овом летењу има сличности са једрилицама на мору: кад пак нема ветра користимо механичку снагу. —
То је најновији проблем који интересује ваздухопловство Он се решава и увенени смо да ће се повољно решити. До сада је у неколико остварен.
Французи Реуо пе и Вађог конструисали су један аероплан — назван „Оемо пе“, са мотором од 7 НР., што се сматра да је учињен велики прогрес у авијацији. Ова им је идеја дошла приликом усавршавања аероплана без мотора. — Они су већ радили и имали аероплан без мотора на који су монтирали мотор одт НР.
У осталом они нису први, који су радили на овом авијону са слабим мотором. Више од годину дана о томе се говори, па чак постоји велика материјална награда за онога авијатичара, који успе до 1924. године да прелети Га Манш са три литра бензина.
Од летења без мотора ово се и очекивало са сигурношћу. Очекивало се летење: не скупо, економично, непогибељно, а уз то да задовољи и војне и транспортне потребе. —
Ремо пе као конструктивни инжињер створио је пре кратког времена један аероплан од ЗООНР. а сада пак аероплан од ТНР. Сем тога има и свој аероплан без мотора. Тако сад можемо летети са мотором једног бициклета! —
И до сада је постојао и постоји аероплан са слабим мотором; али нико до сада није тако лепо, прецизно, успешно конструисао аероплан са ТНР. После овог феноменалног проналаска авијацији и њеном усавршавању отвара се нови, већи, светли видик. —
Нови прогрес у ваздухогловству је започет са успехом, а он ће успешно напредовати. Тако ћемо, не за дуго, имати ваздушни пут јефтинији од сувоземног, па можда и воденог. Уз то пријатнији и не тако опасан по живот, јер ма какав дефект, па и пад био, неће бити и не може бити смртоносан.
Капетан, Ник. С. Милетић