Ritam

bio predodređen za naslednika. Ne samo zato Sto je bio "najbolji", ved i zbog dinjenice da ga je uzeo pod svoje Lo Voi, Brus Lijev tvorac i duhovni otac. U torn smislu, konkurenciju mu je mogao predstavljati jedino Džimi Vang Ju, diji je "invalidski kung fu", međutim, bio suviše radikalan, da bi postao opšteprihvaden. Nije sve, ipak, išlo kao po loju. Lo Vei, opterećen preranom smrdu svog Sti6enik.su, želeo je ód Džeki Cena da stvori imitaciju obožavanog idola, Sto je razumljivo navuklo gnev fanatičnih sledbenika. "Nova pesnica velikog zmaja“ j "Nemi Šaolin protiv zelenog zmaja“, nisu se baš proslavili na blagajnama, iato je za tu dao Džeki Cenu kinesko ime Cefig Long, Sto u bukvalnom prevodu znači: Budi zmaj! Za tri godine provedene u kompanìji Lo Veia, Džeki Ceri je snimio desetak filmova, bez ikakvog odjeka, tako da 197§. odlučuje da okrene lisi, shvativSi daje Burs Lijev jedinstveni D2it Kun Do stìl nemogude imitirati, a istovremeno otkriva svoju urođenu komidarsku dimenziju, Sto mu uz dužno obradanje toneSke korrfedije osigurava specifičan imidž, koji de promovisati iste godine u izvrsnom filmu Juen Vu Pinga “Zmija u orlovoj senoì". Za razlìku od dotadašnjih Zmajeva i Tìgrova koji su , se odlikovali duhovnom mirnodom, dutljivošdu, prezirom svega i svakoga, Ì čiji je jedini cilj bjla nirvana do koje se stiže nizom krvavih kungfu obračuna, Džeki Čen je uveo u legendu lik vragolastog, simpatičnog, brbljivog heroja, podložnog svi'm ovozemaIjskim radostima. Slavu mu donosi slededi .film, opet u režiji Juen Vu Pinga "Pijani gospodar", u kome Čen tumači Huanga Feihonga, Isti lik je u to vreme ved bio proslavio glumca Guana Deksinga, ali Čen sklonog meditaciji i Konfučijanizmu spušta na zemlju, dodaje mu Ijudske erte i humor. Novcem zarađenim od ovog filma Džeki Čen finansira svoj rediteljski debi "Neustrašivu hijenu” u komè kao i u slededem filmu "Zmaj mladi gospodar", insistita na preciznom bokserskom stilu bez vizuelno-estetskih preterivanja. U to vreme izjavljuje: “Publika veruje u kaskade koje su fizički izvodljive. Ne prihvata akcije koje su očigledno iznad ljudskih sposobnosti.“ Sredom, ovakva procena nije ga dugo držala u zabludi, tako da 1982. u filmu “Gospodar zmaj", ponovo prihvata stil koji je vremenom postao zaštitni znak hongkonške kinematografije. U njemu Cen

leti visoko kroz vazduh, pada izranjavan više puta na zemlju, ali uvek uspeva da se podigne i nastavi borbu sa još vedom snagom i odlučnošdu nego pre toga. Film, medutim, ne postiže očekivanu popularnost u Hong Kongu, ali u nekim drugim dalekoistodnim zemljama, pre svih Japanu, slava Džeki Cena nadmašuje čak i Brus Lijevu. Zato Golden Harvest, inače ameridkohongkonška firma, angažuje Cena na nekoliko svojih prekookeanskih projekata. Glumi glavnu ulogu u filmu Roberta Klausa "Krkljanac u Betl Kriku", kao i epizode u “frei Kenonbol 1 & 2". S obzirom da se radilo o B- filmovima, i pored nesumnjivog kvaliteta, oni nisu udinili ništa na popularisanju Džeki Cena u Americi i EvropL Po povratku u Hong Kong dini svoj, verovatno, najznadajniji potez u karijeri. Potpuno se okrede od tradicije boriladkog filma, balasta Brusa üja i bilo kakvih primesa naturalizma u svojim filmovima, i podinje da stvara nadrealistidke komedije, bazirane na kaskadama, akrobacijama i pomerenom humoru, a ponekad i na scenariju. Prvi u torn bisernom nizu bio je, danas, ved klasidni "Projekt A" iz 1983. za koji je utroSeno dve godine priprema, da bi dve bravurozne kaskaderske scene bile dovedene do perfekcije. U jednoj Cena jure po nekakvoj gredi postavljenoj 10 m'etara iznad zemlje, dok u drugoj pada sa tornja visokog 20 metara bez ikakvih zaštitnif) mreža ili pojaseva. Dinaatraktivnpst ovih scena postignuta je upotrebom jednog jedinog kontinuiranog kadra. “Projekt A" definitivno ustoličava Džeki Cena na mestu vodedeg hongkonškog superstara, a epiteti usiedili u zapadnoj Stampi, poput "kosooki Klint Istvud" ili “Baster Kiton Orijenta" pronose njegovu slavu Sirom ptanete. Ne mogavši sada gladnu publiku brzo da zadovolji svojim novim filmom, Džeki Cen je ponovo prinuden da glumi u ostvarenjima svojih kolega, U torn pogledu, najplodonosnijom de se ispostaviti saradnja sa drugarom iz detinjstva,. eks Debelim zmajem Samo Hungom. Samo Hung (nekada + Kam Po) je u okviru komediografske struje inicirao podžanr "badi" filma po uzoru na Bili Vajldera, Ridarda Lestera i Blejk Edvardsa, u kome tri, detiri ili pet junaka, deluju ravnopravno, desto se svi zaljube u istu junakinju, mnogo se mlate medusobno, ali još viSe mlate one oko sebe, Prvi u kome je Cén nastupio bio je "Pobednici i grešnici", ali s

6