Ritam

OFRA HAZA - SHADAY (Teldec - Jugoton) Od samog početka je moderna popularna muzika bila kreirana u Engleskoj i Americi, i dešavanja u centrima ove dve zemlje, uglavnom su odredivala ukus i sklonosti publike iz б itavog sveta. Poslednjih godina pop mašinerija je postala precizna poput kompjuterske grafike, i predvidiva poput programske Seme satelitskog TV programa. Otuda se spontano javio interes za muziku nastalu van centara koje smo spomenuli. Medijski proboj praden komercijalnim uspehom Jevrejke iz Jemena - Ofra Haze - postao je, ako ne najviše kreativni domet, a onda sigurno, najprepoznatljiviji simbol novog fenomena, nazvanog "World Music". Naravno da je zapadnjačka publika (a i ja sa njom!) pre svega očarana pesmama zaöinjenim odzvucima prastarog, orijentalnog napeva, uz refren otpevan i na hebrejskom; to su ujedno najvedi hitovi 0. Haze ("Im Min' Alu", "Galbi", "Shaday"). Tim veće razočarenje kada na Albumu "Shaday" б ujete I übogu disco /MOR produkciju ("Face to Face", "Take Me To Paradise"), uz pevanje na engleskom nešto što ste čuli ved hiljadama puta, u bezbrojnim bezbojnim varijacijama. Slučajno ill ne, ovaj sudar dvaju potpuno različitih poimanja muzike najlakše je uočiti na samom završetku prve strane ploče, gde su jedna za

drugom pesme kao "My Aching Heart" - zaboravljiva disco-baiada, i "Love Song" - obrada btblijske "Pesme nad pesmama", otpevana bez muzič ke pratnje, aii koja zvud i poput probudenog iskona. Naravno, jasno je da Ofra Haza predstavlja sretanje i prožimanje različitosti, što samo po sebi nije pogrešno, nltl zavreduje osudu, ali ta] spoj kultura i tradicija u raziičitim kombinacijama daje i razliöite rezultate ; otud neujedпаб en kvalitet numera, koje su об ito dobrim delom odraz eksperimentisanja producentskog tima. Копаб no je, međutim, došlo vreme da se ostatak sveta uključi u zbivanja na globalnoj muziö koj sceni, a ne da monopol bude zadrävan od strasne "neprincipijelne" anglosaksonske koalicije, koja i sama postaje svesna vlasîitog idejnog i kreativnog dorsokaka.

SaSa Rakezid

"BILLIE-HOLIDAY - LAST RECORDING (Verve Records - PGP RTB) Kada neSije delo po гпабаји i valjanosti prevazide okvire vremena u kojem je nastalo, teoretiSari de, u nastojanju da izraze svoje diyljenje, zakljuditi da ono poseduje "vanvremeni kvalitet“ ill da "nadživljava ukus trenutka". Takve pohvale su sasvim umesne kada je u pitanju opus Billie Holiday (Bill Holidej), б ije pesme iz triđesetih i б etrdesetih

godina ne samo Sto današnjem slušaocu ne zvud e poput pustog vremeplovskog vradanja u prošlost, nego su u potpunosti zadržale osobenost I rafiniranost po kojima je ova pevad lea ostala upamdena. Setan prizvuk njenog glasa, melanholija uz poneku Iгипб icu sarkastiö nog humora - zaokružni su jedinstvenim spojem eleganeije I osedajnosti. Рlоб a "Last Recording" sastavljena je od snimaka nastalih na tri poslednja studijska sešna koja je Billie Holiday snimila sa orkestrom Ray Ellisa (Rej Elis), 1959. godine. "Moda se menja", peva Holiday,"... Čak je I Sinatra promenio svoje viceve.". Uprkos modi, medutim, njeni su poslednji snimei uglavnom obrade standarda iz dvadesetih i tridesetih godina, aii nakon originalnih, emoeijama nabijenih izvedbi famozne Lady Day, datum nastanka tih pesama nije viSe imao nikakvog znaöaja, "j.ast Recording" ne mora biti favorit publike koja se povodi za hitovima, ali s obzirom na nesumnjive kvalitete ove ploöe, ona de svakako predstavljati dragocenost za radoznalce i one nešto verziranije upudenike.

Saša Rakezid

76