Ritam

OGLEDALO SLAVE

“Rock'n'Roll? Mislim da je to nešto što više ne postoji... izuzev, možda, u mobvarama Milwakee-ja ill u Athens-u, Georgia" Gordon Gano, Violent Femmes

u

trenutku kada je Gordon Gano, anarhibnni propovednik Nove Ameribke Muzike, izgovorio ove

blasfemične rebi, “temeljna načela” popularne muzike za mlade, poznate i pod imenom Rock'n’Roll bila su snažno ugrožena. Zlovolja I splin ameribkih megalopolisa koji su tri decenije svoju decu napajali ogromnim kolibinama nespokojstava svih vrsta, na'lazili su na zid butanja. Činilo se da tri akorda, ritam I stav više nisu najinteresantnija stvar na ovom svetu. Poslednji odjeci velike pobune tinejdžera (1977) bledeli su na horizontu svakodnevice show-businessa prevodeći jedne u Pop vizure neonskih obrisa a druge u "novo mubeništvo". Kompletna iskljubenost Hard Core populacije I njena sebična samodovoljnost ukidali su joj mogubnost da preskobi zidove koje je ciglicama establishmenta podigla oko sebe. No u utrobi severnoameribkog koatinenta novi tinejdžeri brisali su prašinu sa Rickenbackera svojih roditelja nosebi po miškom plobe Byrdsa I Sex Pistolsa, Alexa Chiltona I Television. Nešto znabajno je bilo na pomolu. U toj psihozi išbekivanja, daleko od prokletstva velikih gradova i potrošene Art-hippy transverzale New York - San Francisco, pojavili su se R.E.M. Njihov dom je Athens, ruralna varošica od 42.000 stalnih stanovnika kojoj život obezbeduje 20.000 studenata koji se svake jeseni slivaju na Univerzitet savezne države Georgia. Medu njima su bili i Michael Stipe (pevab), Peter Buck (gitara), Mike Mills (bas) i Bill Berry (bubnjevi) koji su osnovali R.E.M. na zabavi u athenskoj napuštenoj crkvi, kao sastav koji ima osnovnu ammbiciju da provincijske žureve übini zanimljivijim. Nije prošlo puno vremena a R.E.M. su uspeii da artikulišu najelemenatarnije naznake svog stila: zveket Rickenbackera potpuno osloboden u prostoru, melanholibno, odsutno pevanje Stipe-a i zakljubana ritam sekcija, iz koje bas linije neumorno prate melodiju pesme, zajedno sa pevabem, Dakle, klasiban gitarski bend sa naglavabke postavljenom zvubnom slikom. Michael Stipe je to objasnio: '‘Mislim da vokali zauzimaju mesto bubnjeva, i da bubnjevi obezbeduju neku vrstu ritma zajedno sa vokalima; Mike obezbeduje melodiju na basu a Peter preliva ritam gitare preko svega... "Peter Buck smatra da je uloga bas gitare kljubna za R.E.M.: “Bas je više od vodebeg instruments. Stalno je melodiban, ulazi i izlazi iz ritma. Ja, na gitari, sviram više ritam nego on. On svira nasuprot ritmu, prati melodiju, harmonije... Gitara mnogo više prati bas bubanj nego što to radi bas, što je potpuno suprotno od

onoga što bi trebalo da se radi u Rock'n'Roll-u". U osnovi njihovog zvuka, dakle nije bilo nibega što bi mirisalo na revival, jer u istoriji Rock’n’Roli-a nije bilo puno sastava koji su u okvirima jednostavne Pop pesme uspevali da izvrše znabajnije inovacije - to su pre njih poslednji uradiii Television i Buzzcocks.

jesen 1981. R.E.M. su se dobepali svog komadiba vinila - bio je to singl “Radio Free Europe" izdat za pot-

puno opskurnu nezavisnu kubu Hib Tone. U sveopštoj unakrsnoj paljbi diskografske Industrie mogao je lako biti izgubljen, ali na srebu neko je saslušao th nekoliko minuta savršenih melodija i besmisienih stihova, i R.E.M. su u džepu imali ugovor sa diskografskom kubom IRS. Svoju koncertnu odiseju zapobetu na athenskim zabavama R.E.M, su produžili duž celog ameribkog Juga, na?tupajubi, po sopstvenom priznanju u svakom mestu koje je imalo bar sa prostorom za sviranje. U tri godine neprekidnog, svakodnevnog sviranja postigli su dve znabajne stvari za jednu rock družinu - bili su konabno izbabeni sa fakulteta i uspeii su da na tih 500 koncerta rašbiste sve eventualne sumnje u svoj zvuk što be se pokazati u pravom svetlu tek koju godinu kasnije odsustvom bilo kakvih problema vezanih za odrastanje jedne grupe, kada be pojedini perspektivni sastavi upravo pokleknuti pred tih izazovima (Violent Femmes, na primer). 1982. pojavljuje se njihova prva ploba na etiketi IRS - mini IP “Chronic Town". Dobekan unisonim kritibarskim ditirambima ("Misteriozno... ukleto... vanvremensko... zvonko.. eteribno...'') koji be uskoro postati kliše vezan za izlazak

svojih pet kratkih komada nastavio tamo gde se zaustavio “Radio Free Europe", cementirajubi njihov jedinstveni stil.

S; I

eptembar 1983. doneo je prvi pravi .album za R.E.M. - "Murmur" u produkciji Mitch Eastera i Don

Dixona, bija be imena postati trajno vezana za nove ameribke sastave. "Murmur" je prikazao R.E.M. kao šampione difuzovanog, raspršenog popa obavijenog misterijom koja proistibe iz binjenice da se besto uopšte ne može razaznati šta to

Michael Stipe peva, a i kad razumete, nije vam jasno šta to znabi. “Murmur" (mrmljanje!) be pokazati da oni koriste zvubne strukture (biji je sastavni deo i vokal kao betvrti instrument koji ne govori veb sugeriše) isprepletanih slojeva koji

rezoniraju i zavode radije nego da napadaju. Istovremeno, to je prvo remek delo proizašlo iz šireg kruga novog ameribkog Rock'n'Roll-a koji'. be zatim zapljusnuti Pop svet. No racionalnija analiza pokazabe da R.E.M. sa tim pokretom i nemaju puno veze-velika vebina tih grupa pokušavala je da reinkarnira romantibne vrednosti Rocka šezdesetih, kult gitare pre svih, i da ih jednostavno prenese u osamdeset. Medutim entropija Pop sveta osamdesetih znatno je veba nego što je bila u šezdesetim paje zasibenje brzo postignuto. Poneka Country harmonija i jedan od najbistijih simbola folk-rocka-"Rickenbacker" gitara (koju su upravo na taj nivo podigli famozni The Byrds) uopšte nisu dokaz pripadnosti R.E.M.-ovaca pokretu tradicionalistibke obnove Rocka. Kasniji album! ovu dilemu neumoljivo be usmeriti u smem zakljubka da pripadaju grupi nezavisnih ameribkih sastava bije trajanje nikada nije bilo znabajno uslovljeno svojim okruženjem ill vladajubim trendovima (iako su besto, zahvaljujubi kritibarskoj povrinosti trpani u raznorazne vrebe, uprkos izrazitoj individualnosti). Mislim na grupe kao Sto su Television, Velvet Underground i The Band. Drugi LP "Reckoning" pojavio se u apriiu 1984. pokazavši da su R.E.M. bend za koji vreme stoji. Svi sastojci “Murmura" bili su tu: zagonetka, strast i dubina, reference na sve i na nikoga, koje su genijalno izmicale nepodnošljivom fetišizmu koji je bukvalno prokljubao u novoj ameribkoj muzici. JoS jedno klasibno remek delo za R.E.M,, koji su definitivno bili svesni u bemu je tajna: "Mislim da svaki veliki pisac, svaki veliki pevab, svaki veliki umetnik zna da u misteriji leži snaga i da je ona jako znabajan element stvari koje rade. Ja to poštujem, drugi ljudi ne. Ja mogu da napišem najprostiju i najdirektniju pesmu na svetu i da opet niko ne zna o bemuse radi. To je zato što sam ja takav.

36