Ritam

RECENZIJE

WOMACK AND WOMACK CONSCIENCE (Island - Jugoton)

Kao i mnoga kapitalna (crna) soul ostvarenja osamdesetih sa kojima smo imali prilike da se sretnemo u našim prodavnicama - "Mervin Gaye - Midnight Love" (1982), ”AI GreenHe Is The Light (1985), "Anita Baker - Rapture (1986) , “Janet Jackson - Control", (1986 I ova, najnovija, soul рlоба u našim izlozima dueta WOMACK and WOMACK, je na trnovitom putu. lako je to odlidna, distokrvna crna soul ploča, i ona je (poput predhodno nabrojanih) po nekom nepisanom pravilu, osudena na dugotrajno skupljanje prašine i tzv. sporo umiranje, dok paradoksalno, soul kompilacije sa starim materijalima tipa - "Atlantic Soul Classics" ili "Motown Dance Party", bivaju razgrabljene u trenu i prosto dobijaju status HIT licence, Veliko je pitanje da li je problem u autorima koji "vide ne prave velike pesme”, ili je problem u publici koja nema vremena i strpljenja, da oseti i prepozna, prave vrednosti i emocije u ovom sintetizovanom vremenu. Sastav WOMACK and WOMACK sačinjavaju bračni par Cecil i Linda Womack, a kao

glavni pomoćnici, konsultanti i duhovno - inspirativna snaga, na svim projektima pojavljuju se njihova deca, brada i sestre, Cecilova majka, bliži i dalji rodaci (tj. Noel "Stacy" Womack, Cecil Womack II , Curtis Womack, Bobby Womack, i gospoda Naomi Womack), gde svi zajedno predstavljaju srednu porodicu poznatu kao "The, Virginia Womack Family", lako ved više od 20 godina neumorno rade u Americi kao studijski muzičari (Bobby Womack je redovno izdavao i ploče), "familija Womack" je tek 1984 gdine stvarno otkrivena" u Engleskoj i Evropi. Jedan od najbitnijih razioga (zbog kojeg su uopšte j postali, popularni i tiražni) je svakao i taj, što je bad te gođine došlo do pravog procvata britanskih sastava koji su se svesno oslanjali i nadovezivali na staru soul produkciju, i koji su svojim fuzijama (jazz-soul, blues-soul, pop-soul, swing- soul), uspeii da udahnu novi život, jednom od najstarijih, najvitalnijih, i najuticajnijih žanrova u pop muzici. Zapravo, stari soul majstori su se našli u sludajnoj interferenciji s trenutno dominantnim muzičkim stilom. Style Council, Everything But The Girl, Sade, WORKING WEEK, Carmel bili su samo neki od najvažnijih (novih) eksponenata, koji su svoj kreativni domet ostvarili baš u 1984 - godini, koja je bila sudbonosna za "familiju Womack". Kada su pomodni britanski mladi soul buntovnici, ispraznili (tj. izgustirali) domaće akumulatore pomenutih revival sastava, logično je bilo da de poželeti da čuju i nešto od pravog (izvornog) soul zvuka. Ploča "Love Wars" - dueta WOMACK and WOMACK, pokazala se vide no idealnom za tako nešto. "Love Wars" - je bio velidanstven debi album, otrovna strela pred kojim su mnoga srca morala da podnesu ultimativnu predaju. WOMACK and WOMACK su napravili fascinantno remek-delo soula, klasik, ■ koji de svojim majstorskim pronalascima (na tekstualnom, muzičkom i produkcijskom planu) , bitno uticati na dalji tok zbivanja na svetskoj pop sceni. Album je sadržao i

j'ednu od najboljih pesama te godine - "Love Wars" (po kojoj je album i dobio ime) , i ona je u glasanju kritičara New Musical Expressa zauzeia prvo mesto, na listi najboljih singlova 1984, Album “Love Wars" je na listi najomiljenijih albuma bio četvrti (4) , a podatak da je prvo mesto te godine osvojio (Cecilov stric) Bobby Womack sa svojim već sada epohalnim albumom "Poet II", govorio je da su britanska publika i kritika definitivno- poklekli pod dinstijom Womack. Nakon velikog uspeha sa svojim debijem, WOMACK and WOMACK izdaju ved sredinom 1985. novu ploču, nazvanu "Radio M:U:S:C Man". Ona je možda previše dosledno sledila svog predhodnika "Love Wars". lako su neki kritičari u engleskoj prigovarali da se album zapravo trebao zvati "Love Wars br.2." (je f su pojedini materijali sa debija gotovo reproducirani), "Radio M.U.S.C. Man" je bio izvanredan album, ne toliko znadajan i originalan kao "Love Wars", ali u svakom sludaju je to bila nadahnuto napravljena ploča, koja je u velikoj meri dostigla standarde koje su W and W postavili na svom prvencu. Veliki problemi su ved podeli da se uočavaju na slededoj ploči - "Starbright" (objavljene podetkom 1987.) na kojoj zatičemo WOMACK and WOMACK u velikoj stvaraladkoj krizi. "Starbright" je bila prazna, nemaštovita ploča, koja je čak i povrdnim sledbenicima signilizirala da su W and W na važnoj prekretnici. Vremena koja su dolazila potpuno su promenila modne trendove, a agresivna invazija hiphop kulture i brbljivih rapera, prosto je samlela (tada ved) zastarele "tople harmonije" familije Womack. Odita dilema bila je: Dali ostati i dalje svoj, i raditi ploče samo za sebe i uži krug prijatelja, ili se phlagoditi novim modnim zahtevima (koji uključuju povratak izgubljene popularnosti); Dali biti na britanskim top listama i prodavati puno ploča, ili ostati zauvek u ameridkim lokalnim klubovima? Svesni da poseduju nad-

prosedan talenat WOMACK and WOMACK nisu hteli da sagore u sebi (kao mnogi) , ved su (poput Simple Mindsa 1985.) odlučili da naprave veliki životni kompromis, koji se pokazao kao jedino mogude rešenje. Da bi se izvukli iz slepe ulice u koju su zapali, prvo su morali da promene diskografsku kudu (“Elektra" je počela da ih sputava), a zatim, i da svoje "RHYTM and blues" korene podrede, trenutno modernim, raskodno produciranim soul standardima. Tako je nastala - "Conscience" još jedna tipska tzv. moderna soul ploča, koja uspešno sledi pojedina izvanredna izdanja nekih relevantnih soul autora. Recimo da je temelje "moderne soul ploče" postavio (Cecilov stric) Bobby Womack, na svom majstorskom delu - "So Many Rivers "(1985), a skorašnja briljantna (moderno producirana) ostvarenja mladih soul autora Alexander O'Neala (“Hearsay") i Pau( Johnsona ("Paul Johnson") iz 1987, takode potvrduju činjenicu da se soul muzika (bez obzira na kvalitet) jednostavno vide ne moše prodavati širokoj publici, bez iole savremnijeg pristupa produkciji (izuzetak je naravno Anita Baker). WOMACK and WOMACK su dakle, posle nekoliko izgubljenih godina i poražavajudeg albuma (“Starbright"), spretno konsolidavali svoje redove, i odlučili da krenu ved pomenutim, proverenim stazama. Prvi korak ka tome bio je potpisivanje ugovora za maiu nezavisnu diskografsku kudu "Fourth and Broadway" (Sly and Robbie, Will Dovning, Trouble Funk, Mica Paris) koja je pod direktnom patronažom velike nezavisne disko kude “Island", pod dijom etiketom izdaju plode neki od trenutno najznadajnih imena u rock muzici (U 2. Tom Waits). Svi proizvodi u Island recordsu su pradeni budnim mentorskim pogledom legendarnog Chris Blackwella, koji je odgovoran za proboj i takvih imena kao dto su Bob Marley Black Uhuru, Grace Jones Bez sumnje je da su Blackwell i njegova kompanija Island, lekovito delovali na WOMACK and WOMACK. Album koji je pred nama

46