Ritam

KAKAV OTAC TAKAV SIN

(LIKE FATHER LIKE SON) Rod DANIEL, 1987. Dudley MOORE, Kirk CAMERON, Catherine HICKS, Margaret COLIN distribucija: ZETA FILM trajanje: 98 min. “Kakav otac takav sin" tek na momente podseda na briljantni Denijelov prvenac "Mladog vukodlaka". Ako jeKirk Kameron donekle dpstojna zamena za Majkla Foksa, I ako naturalistički tinejdžersko-škoiski milje jednako dobro funkcioniše i oko jednog I oko drugog, ne možemo se oteti utisku da je fiktivni, nadnaravni, fantastidki potencijal mnogo suvislije I vrcavije iskorišćen u "Vukodlaku". Motiv "zamenjenih ličnosti." (role reversal), javlja se na filmu još 1940. u zaboravljenom Hoi Roučovom ostvarenju "Turrabout", u kome Kerol Lendls i Džon Habard, supružnioi, zah-. valjujući svemočnom Budi, menjaju ličosti na jedan dan. U Diznijevom filmu iz 1977. “Freaky Friday" isto se to dešava majci i derci (Barbara Haris i Džodi Foster), dok je najapsurdniju varijaciju motiva izveo Karl Rajner u filmu "All Of Me" (1984), u kome duh umirude Lili Tomlin okupira telo Stiva Martina što dovodi do nekoliko najšizofrenijih sekvennci ikada vidjenih na filmskom platnu.

“Kakav otac takav sin 1 ' kako se iz naslova da zakljuditi elaborira hipotezu “šta bi se desilo kada bi tata pobenavio a klinac naprasno odrastao". Nepotrebni prolog daje racionalno ojašnjenje kako je o toga uopšte moglo da dodje. Po sredi je nekakav indijanski darobni napitak, koji prvo popiješ, pa pogledaš u nekoga, i onda postaneš taj neko. U trenutku dok Dadli Muf ispija napitak, u pozadini se duje pesma "Somebody Put Something In My Drink" Ramonesa, i to je ujedno najduhovitija scena filma. Sve što se kasnije dešava, češde nervira neiskorišdenim mogudnostima nego što oduševljava zabavnim dosetkama, Ljubavna veza Mura i Ketrin Hiks ostaje nedoredena, isto kao i Kameronovo petljanje oko 'Teenage queen" Kami Kuper. Jedinu istinsku premiju u ovom filmu izvukao je mladi Kirk Kameron, pred kojim je svakako blistava karijera. Dadli Mur bi za svoju, posle nekoliko promašaja (Artur 2, Santa Klaus) ved morao da se zabrine. Sredom, njegova hipohondridna nemod da dodara svet trinaestogodišnjaka imade i svoju dobru stranu. Godinu dana kasnije Tom Henks de maestralno popuniti rupu antologijskom ulogom u "Velikom" (Big). Iste godine (1988), motiv zamenjenih lidnosti javide se u još nekoliko filmova (Vice Mfcrsa, 18 Again), a delimidno permutovan i u velikim hitovima "Twins” i "Big Business", pa i u najboljem hororu godine "Dead Ringers". U tom kontekstu “Kakav otac takav sin" zaslužuje pohvale kao zadenik trenda.

Dragan Jelidid

TV NOVOSTI

(Broadcast News) James L.Brooks, 1987. William HURT, Albert BROOKS, Holly HUNTER, Lois CHILES distribucija: ZVEZDA FILM trajanje: 131 min. Otkako su se, podetkom tridesetih godina u Hollywoodu, pojavili filmovi kao Sto su "Naslovna strana" (Front Page, Lewis Milestone, 1931.), "Poslednje izdanje" (Five Star Final, Mervin Le Roy, 1931.) dinamidan novinarski život se ispostavio kao veoma zanimljiv na filmu, kako zbog okorelogorkih karaktera koji su se pokazali kao melodramski zanimljivi likovi, tako i zbog mogudnosfi da se pozabavi preispitivanjem medija i njihovog uticaja. Nakon pojave televizije, mod novina je drastidno opala, pa se samim tim i fokus ovih filmova premestio u TV studija. U tom smislu su "TV novosti", kao i kod nas još neprikazan “Switching Channels" (tredi rimejk "Naslovne strane", u režiji Teda Cotcheffa) filmovi koji se nadovezuju na ovu tradiciju. Režiser James L, Brooks, poznat po svom fantastidnom prvencu "Vreme nežnosti" (Terms of Endearment, 1983.) napravio je film koji o suštini medija govori obradjujudi tri karaktera koji ga personifikuju ženu, veoma uspešnog

producenta, koja se i profesionalno i intimno nalazi izmedju dva muškarca - sveznajudeg, ukrudenog novinara “najboljeg prijatelja" i prelepog, talentovanog ali slabo obrazovanog spikera. Njih troje predstavljaju, mada ni oni sami, ni instance TV vlasti koje su iznad njih, nisu toga u potpunosti svesni, savršen tim, U filmu postoji briljantna scena koja to ilustruje. Dok spremaju izveštaj o vezdušnom libijskoameridkom sukobu, William Hurt koji savršeno samouvereno izgleda ima za uvo prikljuden mali zvudnik, preko koga mu Holly Hunter diktira sve što de u narednom trenutku redi. Nju, opet, telefonom naziva Alert Brooks koji besposlen i nervozan sedi kod kude. na televizoru gleda emisiju i ne može da odoli a da ne dojavi informacije koje, kao ekspert za tu oblast, zna. U Brooksovom filmu ne postoje ideološke ill moraine stavke koje režiser postavlja kao važnije od inlimne drame koja se dešava. A to nije ni potrebno, pošto sami likovi, dok obavljaju svoj posao, to rade. Brooks naprosto slika svet koji od ljudi zahteva vedi stepen angažovanosti od puko profesionalnog, pristup koji mu je omogudio da napravi remek delo.

SAŠA MARKUŠ

54