Ritam

ključeve Steretovog autorskog koncepta. Opsjednut drumovima, opsjednut brzinom, akcijom, par ekeselans, Steret, kao i Fii Karlson, ili Gordon Đaglas (između ostalog radio je i „Ivela Knivela” na kojem je znatno ranije radio i Džon Milijus), kao i Tom Laflin, Piter Fonda, Monti Helrnan, u suštini (uprkos konfuznosti) i rani Džek Nikolson, Ш Denis Hoper, prepoznaje arhetipske simbole jednog iskonskog, etički čistog, egzistencijalnog principa koji se ispoljava isključivo u fizičkom sukobu, u pionirskoj situciji, čovjek naspram čovjeka, čovjeK naspram prirode. U torn srnislu Steretovi filmovi predočavajti jednu subgrađansku (ili transgradansku, svejedno) poetiku, jednu himnu nonkonformizmu. Ponekad su brutalno eksplicitni, ponekad romantično opori, povremeno naivni, nikada inlelektualni, uvijek izrazito emocionalni, tu i tamo i neukusni. Steret, kao i Tom Laflin ili Silvester Statone, nabijen neposrednošću naturščika, cesto igra na tananoj žici ispod koje se otkriva provalija diletantizma, ali koja se ostro usjeca, nepatvorenošću i neposrednošću, u svijest gledaoca raspoloženog za dijalog čija pravila igre, uveliko naslonjena na intuitivno, imaju nešto od hipnotičkog procesa pročišćavanja srednjeklasnih (rnalograđanskih) frustracija 1 inhibicija. Kao rasni predstavnik najradikalnije linije američke Bprodukcije, Džek Steretje u svojim filmovima postojano branio poziciju gubitnika, poziciju neprilagodljivog spremnog da ignoriše vladajuće premise i sposobnog da pronađe najdublji smisao u marginalnom. On je, kao glumac i kao reditelj, prije od mnogih uspio da postavi jednačinu, u kojoj se, uz akeiju kao parametar, izmiruju konzervativnost i modemost, po kojoj marginalnost i gubitništvo njedre uzvišenu spremnost na neuspjeh koji je obavezna i tragicna cijena nepristajanja na konvencionalnost, trivijalnost, na kompromis. 53 godine života su najbolji pokazatelj Steretove bespoštedne dosljednosti.

Nebojša P^jkić

JACK STARRETT - biofilmografija: Rođen u Teksasu, 2. novembre 1936, Džek Steretje počeo na filmu kao statista sredinom pedesetih. Übrzo dobija i vece uloge u filmovima jefüne, najčešće tzv. „motorcikl saga” produkeije, Prvi igrani film režira 1969, a 1977 se povlači sa filma i prelazi na TV. Svoj poslednji film režira 1982, i tada već opasno narušenog zdravlja definitivno napušta svet filma. Umire sredinom aprila 1989, od bolesti bubrega. Za sobom ostavlja ženu i óerku. 1969 - RUN ANGEL RUN (Beži Anđele beži) 1970 - THE LOSERS - CRY BLOOD APACHE 1972 - THE STRANGE VENGEANCE OF ROSALIE - SLAUGHTER (Kapetan Sloter) 1973 - CLEOPATRA JONES (Kleopatra Džons) 1974 - GRAVY TRAIN - THE DION BROTHERS 1975 - RACE WITH THE DEVIL 1976 - A SMALL TOWN IN TEXAS (Mali grad A u Teksasu) - HOLLYWOOD MAN 1977 - FINAL CHAPTER: WALKING TALL 1982 - KISS MY GRITS (Steret je 1975. režirao nedovršeni film „THE NEW SPARTANS”) TV FILMOVI: 1970 - HIGHT CHASE 1977 - NOWHERE TO HIDE - ROGER AND HARRY: THE MITERA TARGET 1978 - BIG 808 JOHNSON - THADEUS ROSE AND EDDIE 1979 - MR. HORN - SURVIVAL OF. DANA

RITAM 29