Ritam
SLIKE IZ PORODICE (Parenthood) Ron HOWARD, 1989. Steve MARTIN, Tom HULCE, Rick MORANIS, Jason ROBARDS Pošto su filmovi Reganove epohe reafinnisali porodicu kao instituciju, odnosi unutar nje vrlo su česta tema filmova koje sada gledamo, pogotovu tinejdžerskih. Razlike medu njima potiču iz polazišta; jedni se problemom bave iz vizure dece, drugi izvizure roditdja, Ireći porodicu tretiraju kao integralno socijalno bide. "Slike iz porodice" Rona Hauarda, koje su najbliže poslednjem modelu, pokušavaju da prate paralelno Iri porodične zajednice u medusobnom srodstvu. Za sve njih
karakteristični su unutamji konflikti, najčežće na relaciji deca - roditelji. Sukob, ili još bolje, sudar generacija, bila je Hauardova tema i u ranijim radovima ("Caura", pa i "Morska sirena u Njujorku" ili "Vilou"). Ovog puta pokušao je da se približi komediji (ili ga je scenario na to naterao), jer nerazumevanje, osnova svakog sukoba unutar porodice, pripada kao vrsta zapleta pre svega komediji. Izbor žanra bio je donekle uslovljen i izborom glumaca. U filmu se pojavljuje čitava galerija.zvezda, a predvodi ih najpopulamiji beli komičar Amerike, Stiv Martin. Nažalost, mi nismo imali prilike da vidimo Martinove najbolje uloge, već su nam stizali filmovi sa repova njegove gluraačke slave, kao što su "Roksana" i "TH amigosa". On svoje komične
pojave gradi na proizvodnju gega ni iz čega, pa se gegovi pokazuju kao epizode izdvojene za sebe, a manje kao deo neke veće celine. Šaroliki sastav glumačke ekipe "Slika iz porodice" preneo se na celu strukturu, tako da se smanjuju scene sa jakim komičkim nabojem i dramske situacije, koje su na ivici melodrame. Rona Hauarda, proverenog stručnjpka za "treće doba", u svemu tome ponajmanje je zanimalo da pravi čistu komediju. lako je pov remeno zabavan, film deluje sasvim konfuzno, teško je snaći se u velikom broju likova, od kojih skoro svaki ima ozbiljan problem. Tako je atraktivnost "Slika..." podredena razmatranju ideja o suštini i opstanku porodice. Sve bi to još bilo u redu date ideje nisu prezentovane na nejasna i neadekvatan način, uokvirene u sistem ritmičkog smenjivanja scena po principu toplo - hladno.
Vladislav Mijić
COVJEK IZA RESETAKA (An Innocent Man) Peter YATES, 1989. Tom SELLECK, Murray ABRAHAM, David RASCHE Sjajni aerodromski tehničar, sretno oženjen (Tom Selek), igrom slučaja postaje žrtva dvojice pokvarenih policajaca koji ga nedužnog žalju na višegodišnju robiju. Tamo će upoznati čoveka (Abraham) koji če ga naučiti kako da preživi u zatvoru i kako da se osveti policajcima koji su obojici stall na žulj. Кгај je srećan. Reditelj Piter Jejts stalno oscilira između filmova koje želi da snima i koje mora da radi. Paradokslano je da ga bez obzira na afmitete karakteriše uravnilovka, tako da njegovi željeni projekti u suštini nisu bolji od neželjenih i obrnuto. "Coyjek iza rešetaka" spada u one druge, što znači u tilere i kriimiće sa naglašeno angažovanom potkom ("Osumnjičeni", "Očevidac"), pri čemu se Jejtsu može odati priznanje samo za njegovu upomost da se izbori za takve teme -all ne i za realizaciju. S druge strane je TV megazvezda Tom Selek, kome je ovaj film izlet u bilo kakvu vrstu angažmana. Tokom protekle tri godine postala jejasna Selekova strategija prelaska na status zvezde boks - ofisa: pivo siguran bum sa "TH mužkarca i beba", a posle komedija "Njen alibi", radi prikazivanja komičnih veština. Ovaj film je za Seleka korak u svet tzv. ozbiljnih, karakternih uloga, gde će njegov šarm učiniti pitkim Jejtsova politička razotkrivanja. U pitanju je kompromis, znači srednja vrednost.
Boško Milin
74