Ritam

BRAĆA PO ORUŽJU

su od početka veka bill druželjubivi saputnici. Na kraju stoleća su bili prinudeni da sklope čvrst savez i postanu

avo d n a sličnost na prvi pogled, stripa i Blma, najmlađih medu umetnostima, počiva na zajednlčkim korenima, koji sežu, kako to kažu istoričari sve do pećinskog slikarstva Altamire. Zalo svaki tekst koji se bavio stripom ili Blmom, makar bio i esej kao ovaj koji se bavi interakcijom najmladih umelnosli, morao je da započne Allamirom ako je hteo da zadrži i tnmku dostojanstva i ozbiljnosti. Ja sam taj dug sada odužio, a i lično sam hodočastio Aitamiru. Kada prebirem po uspomenama, jedino čega mogu da se setim u vezi fdma ili stripa, je da sam film gledao noć ranije u Granadi, a da se u kolima nalazio zaostali primerak "Stripoteke" iz Jugoslavije. Film i strip su umetnosti novog doba, a sličnost proizilazi iz činjenice da su suštinske oblike dobijali negde na prelasku veka u vek, a da kulminiraju (da li izavršavaju) krajem ovoga koji su isuštinski obeležili. Zajednička im je i stalna marginalna pozicija u društvu ostalih umetnosti, pa se konzumenli stripa i filma po alavističkom automatizmu trpaju u koš nekulture. I kao da dva aulsajdera, logično je da su pružili jedno drugom ruke, a ko je kome više pomogao pokušaćemo da razmotrimo na ovom mestu.

DINKO TUCAKOVIĆ

N

Posle početaka krajem prošlog veka bitnih samo za istoriju obe umetnosti, negde na samim počecima ovog, film se istrgao iz zagrljaja niklodeona, a strip je sve jasnije i definitivnije počeo da dobija svoje redovno mesto na stranicama štampe. Posle prvog velikog rata i jedan i drug! su postal! nasuSna potreba masovne kulture u ludo doba jazz ere. Inicijalni međusobni dodiri nastaju na način drugačiji od očekivanog, odnosno suprotno übeđenju koje vlada. Five velike junake imao je film, a zatim su on! postal! junaci stripa, jerglad svojih obožavalaca nisu mogli da zadovolje samo filmovima u kojima su se pojavljivali. Bill su to: Maks (Max Linder), Šario (Charles Chaplin), Debeljko (Roscoe Fatty Arbuckle), Ćoravko (Ben Turpin), Snub (Snub Pollard).., Ova imena su ostavila više traga u svetu filma, a za strip bi se moglo reći da su bill tek slučajni prolaznici dokje strip tragao za vlastitim herojima. Kada ihje našao, bio je red na strip da uzvrati udarac. Vreme prohibicije je bilo vreme serijala, a rane tridesete onaj mitološki lonac u kom ćese skrčkati ultimativni strip-junaci koji će označiti i naJe vreme. Ali, pođimo redom da bismo sagledali sve etape i interakcije kao i efekte te povratne sprege. Tarzan (Hogarth), Superman (Schuster i Segal), Batman (Robert Kane) ili Dick Tracy (Chester Gould) izsfera re-

46