Ritam
EPITAF ZA LEGENDU
Molitva u crvenom hramu - Roky Erickson Sto г у
ZGLEDA DA PRIČU O ROKYJU ERIKSONU TREBA početi od Aristotela. TaJ starogrčki filosof je, kako piše na omotu prve ploče 13 љ Floor Elevatorsa, organizovao Ijudsko znanje vertikalno, u ođvojene i nepovezane grupe - Nauka, Religija, Rad itd. Aristotel se bavio identifikacijom objekata, a ne odnosom između njih. Posledice ovakve konceptcije spoznaje sveta, na kojoj počiva zapadna civilizacija, jeste ograničena sposobnost čoveka da u jednom trenutku može da sazna i spozna samo jednu sitjiaciju, jedan događaj. Može li se Ijudsko znanje organizovati horizontalno i na taj način uživati u blagodetima spoznaje celokupnosti života, prirođe i sveta. Tako otprilike, rockerski laički i simplifikovano, izgleda filosofska potka Ericksonove muzike i to je pitanje čije je odgovor Roky tražio sa ove i one strane razuma, koristeći rock’n’roll kao sredstvo i metod. Roky Erickson je tužni, iudi svedok jednog trenutka svetske mladeži. Оп je pesnik i žrtva onog važnog trenutka u procesu svake individuacije kada se shvati da bez obzira na svu pamet, energiju, talenal, poštenje i inteligenciju koje mladost nosi sa sobom - svet ne može promeniti. Rock’n’roll je sjajna, velika muzika koja u potpunosti, bez ostatka, može da obuhvati adolescentnu dramu, da joj prika-že i opeva sva lica, da dž privid slobode i postojanosti. Ali rock’n’roll ne može da menja svet, da menja moral, komunikacijske obrasce, način saznanja i poimanja života, suštinu heteroseksulanih odnosa. Guy Kyser, lider benda Thin White Rope je to lepo, blasfemično i žestoko rekao u razgovoru za Mdody Maker. "Moja gilara može đa promeni svet koliko i moj k..J" U trenuktku kada je sredinom i krajem šezdesetih postalo izvesno da se svet ne može promeniti muzikom i mladošću - vaijalo se prilagoditi. Roky Erickson je, kao i mnogi drugi, krenuo u menjanje sebe, јег mu je njegovo relacijsko poimanje sveta sugerisalo da će izmenivši sebe promeniti i svet oko sebe. LSD je bio hemijska štaka na koju se Roky oslanjao na tom putu. Sa tog tripa nikada se nije vratio. Ostaojes one strane razuma da se u mraku sopstvenog ludila bori protiv demona, aligatora, Ludfera, zombija, daždevnjaka, dvoglavih pasa i drugih spodoba. Roky se bori protiv mitskih bića zla za svoj rockerski integritet, za jednu pubertetsku zabludu. Kao don Kihot on u svojim napevima juriša na repatog, nadajućo se da će pobediti i izboriti malo slobode za svoju neprilagodljfvu dužu.
Аlbum■р о sv е 1 а koji ]e snimila neoblčna kolekclja Izvođača • od 11 Top do R.E.M. - ponovo |e svratila pažnju na Roky]a Ericksona, čoveka sa jednom od najtraglčnijih 1 naJza gonetn i] Ih sudbina u rocku. Do njega, s onu stranu razuma, vodi vas Žiklca Slmlć.
Veliki muzički spomenik koji je krajem 1990, podignut Rokyju Ericksonu pod imenom Where The Pyramid Meets The Еуе - A tribute To Roky Erickson nije samo rezullat ijubavi i divljenja učesnika u ovom projektu ргеша muzičkoj zaostavštini najautentičnije rock’n’roll žrtve. Sudelovanje u stvaranju ovog remek dela rock’n’rolla je i samim akterima poslužilo kao sjajno sredstvo za abreagovanje sopstvenih strahova izazvanih žestokim životom na rock’n’roll granici egzistencije, morala, društvenih normi. Niko tako iskreno ne tretira granice humanog opstajanja kao rock’n’roll poslenici. Taj "posao’’ nužno proizvodi strah od onog što je sa one strane granice. Članovi ZZ Top, R.E.M., Jesus And Магу Chain, Primal Scream, T-Bone Bumett, Julian Cope, Richard Lloyd i drugi učesnici u ovoj posveti suviše dobro osećaju "dah" sa one strane granice. i stoga je razumljiva njihova povečana zebnja da ć3 , možda, jednom kao Syd Barrett ili Roky Erickson i da neće umeti da se vrate iz zemlje dvoglavog psa i hladne noći aligatora. Zbog toga ovaj projekat pleni rockerskom pravovemošću i bez sumnje je vrhunac ove sezone. Svi elementi rock’n’roll estetike, etike i epike se ovde pojavljuju u svoj svojoj raskošnosti. Ovostrano i onostrano, demonsko i anđeosko, tragično i herojsko, uzvišeno i nisko - mešaju se na ovoj ploči u pravim rockerskim razmerama, tvoreći tako delo koje se može lansirati u svemir da bi se nekim drugim civilizacijama predstavilo "sredstvo” kojim su obični Zemljani svoja efemema iskustva transformisali u herojsku, antičku dramu svakodnevnog preživijavanja. STVORENJE SA ATOMSKIM MOZGOM U veliku rock’n’roll zemlju čuda Roky Erickson je stupio kao sedamnaestogodišnjak, početkom šezdesetih, kao vokalni solista teksaške psihodelične ezoterije pod imenom 13 љ Floor Elevators. ВШ Bentley, spiritus movens projekta Where The Pyramid..., piše u nađahnutom tekstu koji prati ovu ploču da je njemu, tada petnaestododišnjaku, bilo jasno da se na koncertima Elevatorsa dešava nešto neobično, mistično. Nešto što je više od rock’n’rolla. Neobični klinac, vikinške grive i veličanstvenog glasa, pevgč Elevatorsa, pevao je sa takvom strašću i sa takvim afektivnom inputom i outputom, đa je publika bila zabezeknuta. Svima je bilo jasno da momak pod imenom Roky Erickson, tim pevanjem, kao sibirski šaman ili
44