Ritam

• Ramones su bUi геаксЏа na takvu situac^ju. Da, mi smo predstavljali reakciju na mediokritetstvo i svu tuizveštačenost. Odraslismonauzbudljivoj muzici. Moja generacija pripada šezdesetim - mislim da je to najuticajnije vrcme istorije rock’n’rolla. Bilo je toliko puno različitih ideja i uticaja. Sve je podsećalo na nekakvo detinjstvo. Cela stvar sa rock’n’rollom je bila još nova i svi su hteli da isprobaju svoje ideje. Beatles, Stones, Who, Kinks, Phil Spector... sve se to događalo u isto vreme. Mi smo bili pod uticajem svega... i Stoogesa i MCS i Stonesa, toliko se različitih stvari dešavalo. Motown, pa psihodelični period sa The Seeds i đrugim garažnim sastavima iz tog vremena. Onda je došao taj glitter period kojije trajao do 72-73, kađa sam osetio da je nekako đošao kraj rock’n’rolla. Nastala je jedna praznina iza toga i tako je počelo ovo što imamo đanas. U tom trenutku je industrija shvatUa kako da izvuče veliku lovu iz muzike i tako je nestalo nevinosti, ZVŠM... • To bi se moglo nazvati "izmišljenom" muzikom, tada su konačno počeli da prave muziku kao bilo koji proizvod. Posle Beatlesa industrija je neko vreme čekala da se rode "novlThe Beatles", a onda je pokusala da Ш sama napravt Tako đolazlmo do Madonne i Michaela Jacksona danas, ćini mi se... Produžetak linije koja ide od Вау City Rollers je pre Jackson nego Madonna. Ona je, po meni, u priličnoj meri svoja ličnost. Madonna je OK, ona ima petlju. Mislim da je čak prilično poštujem kao umetnika. Talentovana je, u stvari, • Iz drugog ugla, Ramones su produžetak Шцје koju su New York Dolls neko vreme držali u avotu. Tek posle vas su se pojavili drugi proto-punk sastavi kao što su bili Dead Boys Ш Hollywood Brats. Ja nas ne vidim kao produžetak bilo čega, Mislim, od osme godine sam znao da želim da se bavim muzikom. Sečam se kađ su Beatles oborili Ameriku 1964. - to je bilo to! Otišao sam da gledam Who kad su prvi put bili-u Americi, tada sam imao šesnaest godina. Tada su postojali ti grupni koncerti koje je organizovao Мштау The K -jedan disk džokej koji je tada bi° prava zvezda. Organizovao je koncerte na kojima je sviralo i po trinaest grupa odjeđnom - Who i Cream prvi put svirah u SAD na jednom takvom nastupu. Svako je svirao po tri pesme. Who su mi potpuno razneU mozak, bUa je to totalna agresija, bUi su zaista divlji i divlje su izgledali. Keith Moon me je na neki način inspirisao. Do te mere da sam rešio da budem bubnjar. Tako sam i počeo... • ... i tek posle se prebacio na pevanje. Da. U tim ranim danima Beatles i Who su izvršili glavni uticaj na mene. Kad sviramo, ja želim da Ijudima raznesem mozak na isti način na koji je meni bio raznesenkadsamvideo Who. Oni su prosto najdivljijastvarkoju sam video. Naravno, posle sam gledao Stooges - i oni su emtitovali strahovitu energiju, takođe, i to je bilo veličanstveno. • Ramones su osnovanl kada ste vl već bili izašll iz tinejdžcrskih godina? Mislim da uzrasl nijeuopšte bitan. Važnije ješta si pokupio kao uticaje i šta je u tvom stomaku i u tvojoj duši. Ako si pravi fanatik rock’n’rolla, to je u tebi, to je kao da si zauvek dete, ZVŠM. To je večno, stalno le tera napred... • Posle albuma "Too Tough To Die" i, ponovo, posle "ВгаШ Drain" prošle godlne, izjavlo sl da su za vas stvari postale рготНЏепјје. Stvarl na koje si nekada giedao mnogo naivnjje. Kad si mlađi stvari gledaš sa maio više naivnosti. Mi smo iz one generacije koja je za sobom ostavila brda Vijetnama, koja više nije želela da peva o stvarima o kojima su pevali Bob Dylan i Joan Baez. Tada smo sve videli na jedan novi i svež način, mislim da smo bili više introspektivni nego sađa. Govorili smo o svojim frustracijama i ispoljavali smo svoju agrcsivnosl i osećaj otuđenosti i izolacije. Ali svet se puno promenio u međuvremenu,

ра smo se i mi promenili. Naše pesme su vremenom postajale više temalske, više su odražavale ono što se dešavalo oko nas. Sa godinama počinješ da gledaš stvari otvorenije i da im dajež neki opštiji značaj, ne govoriš stalno: "Ja, ja, ja!" • АИ oblčno je glavna tema rock’n’rolla ono što Ijudi osećaju... Rock’n’roll šezdesetih je imao svoju boju. Ljudi kao što su Hendrbc, Jim Morrison, rani Stonesi, Kinks, Who... imaii sujaku ličnost, ZVŠM. Dosla toga je nestalo. Danas se sve svodi na posao, ogoljeni posao. Zalo kažem da smo mi jedan od malog broja sastava koji je sačuvao svoju ličnost. Mi imamo jasnu ličnost, svoj karakter, mi smo svaki za sebe posebne inđividue i to čini bend - četiri potpuno jedinstvene ličnosti. Zato je ovaj bend višedimenzionalan u poređenju sa drugima. * Za koje današnje grupe osećaš da slede laj put koji i vi sledile? Nema ih puno koje su nam slične. Ali po raznim sastavima ima jedinstvenih ličnosti, kao što je Lemmy iz Molorhead. On je snažna ličnost. John Lydon izPublic Image Limited. Možda i AC/DC, aii ne poznajem Angusa dobro... sada mu je bend jako dobar (smeje se)... možda je i David Вугпе jedinstvena ličnost, ne znam... Iggy... znamo šta mislimo o Iggyju (smeh)... • Sluša.š U nešto od novije muzike? Naš novi basista CJ dosta sluša harđcore i puno toga mi je puštao od novije muzike uopšte. Mislim, dobro mi je poznata Metallica i ta vrsta muzike. Metallica je veliki bend, ali ja više volim da čujem melodiju, a toga nema baš puno kod njih. Volim da čuјеш sirove gitare, volim sirovu muziku koja dolazi pravo iz stomaka, kakvu prave ti trash metal sastavi, ali ja volim i melodiju i pesme, a toga nema previše... Melodija i pesme, nešto što se može zapamtiti. • Znaš li da su Bad Brains izabrali ime po jednoj vašoj pesml - "Bad Brain"? Oh, oni su odlični. Dr. Knovvjestrahovit gitarista. Na ovoj tumeji CJ mi je puštao svašta - Soundgarden sam upamtio, oni nisu loši. Urban Dance Squad su dobri, oni sviraju zaista brzo, ali ni kod njih nema prave suštine, nema ničeg stvamog. Cini mi se da svi pokušavaju da nadsviraju jedni druge, da nadmaše jedni druge u brzini, ali tu nema pesme, nedostaje humanosti, nema ničeg stvamog, ZVŠM... • Nikad nism muziku Ramonesa doživljavao kao agresivnu - u smislu nasilništva - kao produkt nekog besnlla. Uvek sam osešao da je опа na neki način konsfruktivna... Da, to je dobro rečeno. Uvek smo osećali da imamo konstmktivan i oplimističan pristup muzici i da radimo nešto pozitivno, a ne destruktivno. Sada u muzici preovlađuje gorčina, sa svim ovim mla-

47