Ritam
smo opterećeni pitanjima šta hoćemo svojim delom da postignemo, računajući na krug Ijudi kojim to namenjujemo. Kod filma, grubo rečeno, ostaje pitanje - koje su pare u igri? Slobodno pravljenje filma, kao kađ čovek piše pesmu ili slika sliku, moguće je jedino ako je vaš buđžet zanemariv. Škola možeda predstavlja kontekst u kojemje ta vrsta slobode moguća, pod uslovom da apsolvirate problem autodteta svog profesora. Mi taj problem kod Petrovića nismo imaii, ja sam mu upravo na tome veoma zahvalan. • Naglašeni afinitet prema arhivsklm materijalima, pored pragmatičnog aspekta, ima i nekoliko dodatnih odrednica, Jedna je možda malo dosadna, ali oko дје moramo da se dogovorimo. To je fabuiozna veza sa Makavejevom i "Misterijama organizma". U kojim si ti odnosima bio sa Makavejevom i dali ste u principu razgovaraii 0... On je bio jedan od čitalaca tih desetak, petnaest kopija mog'scenarija koje su kružile Beogradom i on je rekao da to na njega ne ostavlja naročiti utisak, rekao je, da će, ako "Neoplanta" bude odlučivala o tome, on to podržati, madamuse tekstniječinionečim posebnim. OndajeMakavejev otišao u Ameriku da snima "Misterije organizma", a ja sam ostao da snimam "Plastičnog Isusa". Inače smo mi рге toga lepo sarađivali na na "FEST-u 71". • Tu je bio prikazan tvoj film "Zdrav podmladak"? DA, dva puta. Tako da je istorija prikazivanja tih mojih filmova dosta zgodna. "Ona voli" se na festivalu kratkometražnog filma nije kvalifikovao za zvaničnu selekciju, već je prikazan u informativnoj sekciji. Meni je to biio kao da me je neko zviznuo pesnicom u stomak, јег sam mislio da sam napravio sasvim pristojan film. Inače, na ispitu u školi nisam dobio deset nego devet za taj Шш zato što sam bio malo neposlušan đak. Prvo mi je Saša skrenuo pažnju za materijal da je malo mnav, pa mi je sugerisao upolrebu nekih drugih materijala, kao što su, na primer, snimci iz rata u Vijetnamu. Poštose to meni nije činilo baš nekom idejom ja sam odlučio da se snađem sa materijalom lakav kakav je. Onda je on mene pustio da to uradim i гекао: "Dobro, to je ispalo OK, samo su vam ovi titlovi špice polpuno kratki i nečitki. Produžtte to. "Meni su ti titlovi išli po muzici čije su pauze bile tačno odmerene koliko i muzička fraza - ide kratka muzička fraza i ide titl lačno u loj dužini. Neznam da li je to tako važno, ali je meni to tada bilo. • "Plastićni Isils" počinje potpuno anli-iluzionistički, ne postavlja se iiuzjja koja bi serazbjjala, nego je Tom od početka nosiiac anli-iluzionlstičkog koncepta. Jeste, fllm je stalno u tonu "mi ćemo sada vama nešto pokazati", a ne "pozivamo vas da se uživite u ovu scenu pa da se opredelite za ili protiv”. • Sada možmo da govorimo ogeneralnom konceptu Шша i o nekoliko strukturalnih ravni koje se u njemu javljaju, Ako zanemarimo kompleks iiuzionizma i krenemo od scenarjja, mi u stvari imamo jednu malu melodramsku prlču tipičnu zajugoslovensku kinematografiju. Rečje o stambenom problemu. Jedan čovek ima stambene nevojje i nalazi se između nekoliko žena. Ta ga situacjja uvodi u tragediju. Konsekventno, to je jedan ironizovani melodramskl siže poput Šabrolovih. Jeste, samo što ja tu istu priču ne bih baš sasvim tako prepričao. Naime, mislim da bi nju uputno bilo prepričati na jedan od dva sledeća načina. Prvi je. Jedan došljak, koji nema od čcga da živi, a živi od žena, ima izrazitu sklonost da tuca živo ito je njegov oblik komuniciranja sa svojom okolinom, isto kao što Boni i KJajd, u svom kriminalu, razraduju jedan oblik komuniciranja sa svojom sredinom. On strada golovo slučajno, mogao je i ne stradati, ali strada od one opasnosti koja je najbliža njegovom načinu života. • To je Ijubomoro, jel’ da? Pa... jeste Ijubomora, ali drugi način prepričavanja te priče, koji je meni bliži i draži, jeste da je reč o čoveku koji je sasvim u duhu naše seksualne revolucije 68. dosta uspežno odvojio ijubav od seksa, a to njegova okolina baš nikako ne može da svari... • Sada moramo da se vratimo na demonslracijc 68. i 69. I jedne i druge - ma kako se protagonista postavljao prema pjirna - ipak su bile, u principu, ne anlikomunističke, nego komunisličke demon-
slracije. Ako nišla drugo, bar su se гаzvjjale u onomsmeru iz kojeg Vučićević kaže za "Rane radove" da oni nisu subverzivan film, jer sistemu donose pikantnost kao crv siru. Da, pokazuju postojanjeslobode izražavanja. • Ali kako dešifrovali niz - najpre marksista, onda 68. promena vizure na marksizam, a zatim u "Plasličnom Isusu" fasinacjja desnom ikonografijom. Pa, ja mislim da se taj paradoks gubi ako osporimo vašu ptvu tezu. Ja bih bio sklon da jeosporavam. Mogućejedaje.kao i u drugim istočnoevropskim zemljama, nije moguće, izvesno je, da ikonografija studentskog pokreta 68. bila predominantno levičraska i da su ne malu ulogu igraleslika mladog Marksa pa čak i slika Josipa Broza. Izvesno je isto tako, i o tome postoje brojni svedoci, da ja tome nisam pripadao ni na koji način... nimalo. Ja sam u to vreme bio sasvim zreo kritičar marksizma i o tome sam sasvim otvoreno govorio veiikom broju Ijudi. S druge strane, što se Broza tiče, ja prema njemu nisam imao nikakvih posebnih negativnih emocija, ali za mene njegova autoritamost i istovetnost svih autoritamih ličnosti nije bilo nikakvih sumnji. S takvim shvatanjima ja sam nesumnjivo pripadao jednoj izrazitoj manjini u Beogradu koja je shvatala 68. kao svetski pokret. Uostalom, ja sam već 1966. prestao da budem marksista. ® A gde su koreni fascinacije desnom, nacističkom ikonografjjom? Pitate se otkuda to pre Neue Slove,iische Kunstal • Uto vreme si pravio "Vidike" posvečene Hitleru, čiji je broj takođe zabranjen. Tako je, to je tu još preciznije artikulisano. Meni se čini da u to vreme cela stvar nije bila trivijalna ideja. U svetu se još uvek zaziralo da se prizna da je u pitanju ista stvar. Ја sam biosvestan, najviše pod uticajem Mekiuana i teorije masovnih komnikacija, tehnike propagande i porekla tih tehnika da je u pozad ini svega koncepcija genijalnog Gebelsa. Mislim da mora! i genijalnost ne stoje ni u kakvoj vezi, taman su u onolikoj vezi u kojoj su talenat i bogatstvo u običnom životu. Mimo toga Gebels je bio nacista i svoje sposobnosti je stavio u određenu službu. • Znači tisi imao otvorenu ideju da izravnaš lotalitarne režime, a da II si, ipak, naspram zasičenosli određenom ikonografjjom... Nacistička je bolja, ovi posle su svi učili od Gebelsa, to je ono što sam ja tim "Vidicima" hteo da pokažem: sve to što se u komunizmu radilo posle Drugog svetskog rata je razvodnjavanje Gebelsa i ništa više. Tek televizija je u to unela novi ton, ali oni sa televizijom nisu mogli da se snadu. To su Ijudi koji su navikli da budu u položaju: govornik - mikrofon - masa. • Naspram ideje govornik - mikrofon masa postoji ideja subverzivnosti. Ma-