Ritam

metrou, ovog puta na platnu umesto zida metro-vagona. CRASH, LEE, TOXIC i ZEPHYR postaju internacionalne zvezde iako ni milimetar ne odstupaju od svojih grafiti korena. Još jedna figura, svakako najkontraverznija i najjača u celom njujorškom pođzemlju je RAMELZEE. Oblačeći se pro-militantno, sa svojim radikalnim govorima protiv belaca i protiv JEZIKA uopšte, koje je gospod Bog pomeSao da bi razdvojio ljude, RAMELZEE vidi grafite kao krajnji napad na veštačku pisanu komunikaciju i uzima armiju od 30 grafitaša od kojih svako ima zaduženje da se bori protiv jednog od slova abecede. Najslavniji je za sada ispao A-One, koji sa nekom vrstom asocijativne apstrakcije razobtiCuje vizuelni smisao slova A. RAMELZEE je više nego uticao na Public Enemy. On im je bio neka vrsta duhovnog oca gadeći ih na sav glas pre nego Sto je iko i čuo za ovaj rap bend. "Pa ja ne mogu niSta da uradim a da oni momci iz Public Enemy to odmah ne počnu da imitiraju. OtiSao sam u samoposlugu u skafanderu i sa mašinkom da bih pokazao nemoć zapadne misli pred paradoksalnim situacijama i šta? Sad oni šetaju sa mašinkama po ulicama". Očigleđno, grafiti postaju suviše opasni za javnost. Pogotovu sa uključenjem takvih radikalaca kao Slo su Rick Prol i Richard Hamilton koji su ekspandovali grafiti senzibilitet u neku vrstu uličnih instalacija, slikajući tamne siluete gangstera i uličnih aveti u slabo osvetljenim ulicama ili praveći instalaciju od BOMBI (domontiranih, naravno) kako lebde nad jednim skverom East Villagea koji poslovni ljudi koriste kao prečicu za Menhetn. Pričajući o toj "instalaciji” Prol zadovoljno kaže" "Instalacija je bila vrlo primecena. Izazvala je 10 lančanih sudara. Neverovatno kako su svi ti moroni bili übedeni da bombe baš tog trenutka padaju na njih". Problem grafita je vrlo brzo rešio BUFF. Proces brzog čišćenja sprej farbe novim hemijskim rastvorom. Tako je gomila remek dela mogla bit! uništena pre nego i obide krug kroz Njujork. U ogromnom grafitu, LEE se oprašta od poslednjeg utočišta WRITERS-a: "Bilo je jednom vreme kada je Leksinglon bio divna linija Kada su se deca geta izramvala umetnošću, a ne knmmalom All kada je prošla evolucija Metro Tranzit BUFF je došao kao deslmkcija I vozovi izgledaju kao zardalo dubre Sada se pitamo Hoće li grafiti ikad pobediti" I kao Sto je Niksonorama jednom prognala rock’n’roll kao suviše subverzivnu muziku sa emeričkog radija, tako su i grafiti nestali sa scene. No, niSta ne nestaje zauvek... RAP je prihvatio grafite kao prirodeni milje, ali stvarni duh pobune kao da je otišao na neku drugu stranu... t

ф љ f

39

AIDS je globalni svetski problem samo ga zajedno možemo resit! Džonatan Man Ш JUGOSLOVENSKA ASOCIJACIJA ZA BORBU PROTIV AIDS/SIDA

graphic design & layout 11000 Beograd M.Birjuzova 49 011 186 117 RITAM