Ritam
RITAM video
Dinko Tucaković
Video tradicija. Kontradikcija? Legalni video tek je uspeo na nažim prostorima da đoživi nekih godinu dana, kada su počele da ga pristižu aveti njegove piratske prošlosti. Prošle godine, poslednjih dana novembra, sreli su se zaslužni video pregaoci na prvom VIDEO SCREEN!! u organizaciji agencije MARCOMdase pohvale jedan drugom ko ima vise video-naslova, mega-hitova, prestižnih filmova... I sve to legalno. Koplja su se lomilako će da imakvalitetniju kopiju, ko će da ima svežiji hit Sanak pusti? Famozna blokada? Sta li, sve u svemu krajem novembra ove ogodine opet VIDEO SCREEN. Prošlogođišnji bez predstavnika Slovenije i Hrvatske, ovogodišnji i bez predstavnika Makedonije i novih i starih država Bosanskih i Hercegovačkih. Njegovi rezultati bice još jedan dokaz naše shizofrene situacije. Prava poplava sjajnih naslova sve do juna leta gospodnjeg 1992., a zatim rez i preživljavanje, Piratima će vrata biti zatvoreua, iako bi oni imali mnogo toga da prikažu. I dok legalni, veliki,
video izdavači sumnjiče jedne druge i čekaju svoj (legalni) trenutak za izdavanje filmova za koje imaju prava, (Beo)gradom kruže kopije: Basic Instincta, League Of Their Own... Poželi i tu je. Najveći svetski hitovi, sa čijih kopija je teško reel da li se radi o stražnjici Michaela Douglasa ili lieu Sharon Stone. Ali videli ste novi film. Di bar mislite. Mio ćemo i dalje da se bavimo recenzijama legalnih izdanja, čiji će vam datumi možda izgledati bajati, ali to je moralna podrška našim video izdavačima (na žalost samo moralna), da izdrže u ovim teškim trenucima, da ne pokleknu i ne vrate se starim piratskim danima. A vama savet. Film se prvo gleda u bioskopu, zatim na legalnoj video kaseti, Piratske video kasete iz principa ne preporucujemo, ali ne možemo da zabranimo očajnicima da ih gledaju. Teška su vremena. BEONJAĆA (White of the Eye) SAD 1991. režija: Donald Camel izdavač: FIRST PRODUCRTION Sam Bog zna da li je ikada u istoriji napravljeno nešto što bi se moglo nazvati rock'n'roll filmom, ali daje bilo vrednih ljudi koji su radili na tom alhemijskom projektu, ne može se osporiti. Donald Camel i Nicholas Roeg (još jedan borac za istu stvar) su supotpisnici antologijskog dela Performance koji je jedan od retkih u istoriji koji see na suštinski način približio r'n'r cilju. I dok je Roeg često hodočastio nase bioskope, Camela smo gledali još samo jednom - sa opskumim horor filmom Demonsko seme o ženi koju oplodi kompjuter opsednut nečastivim. Beonjača je neosporno kruna Camelove karijere, neočekivanai bizamapricaopatološkom übici koji se bori sa svojom opsesijom, gde su drugi nesposobni da ga zaustave, iako ih on previse ne sprečava u tome. Neobična priča o svakodnevnom ludilu, trunka božanske opsednutosri, koja prerasta u krvavi ritual kada zaiskri beonjača oka. lako Camelu eksperimentisanje sa formom nije strano, u ovom filmu on do savršenstva dovodi balans
klasične naracije i čitav aresenal najfascinantnijih vizuelnih efkata. Petnaestominutпо finale filma spada u nešto najbolje žto je zabeleženo na filmskoj traci u poslednjoj dekadi ovog veka. Način na koji Camel kombinuje italijanski belkanto, Wagnera i rock muziku, još jednom đokazuje kako pravi rock'n'roll Elmovi nisu za štrebere, nego su isključivo privilegija posvećenih. Ovo je mračni film koji se bori protiv tame i zla. Ovo je najbolji film na videu mračne 1991. Let's rock'n'roll. REICA SMRTI (River of Death) SAD 1989. režija: Steve Carver izdavač: FIRST PRODUCTION Ako još ima "outlowa" i "mavericka" u savremenom američkom filmu, Steve Carver zaslužuje da jaše na samom čelu, uz tek još nekolicinu momaka. Svaka studijskakoska koja u se dobaci, tingdžerska komedija, borilački film za razmaženu zvezdu ili ratna drama, postaje u nj ego vim rukama dragi kamen prefmjenog sjaja. Reka smrti je nikad veća koska bačena Carveru od strane Yorama Globusa, novog - starog gazde, novog starog "Canona". Računicajejasna- Michel Dudikoffa, u našem narodu poznatog kao Američki Ninja, vezao je ugovor za još nekoliko filmova, a pošto je iscrpljen serijal o pomenutom junaku, smišljeno je da se ponešto "tvrd" momak, oproba u dramsko akciono predlošku prema nekadašnjem velikom bestseler piscu - Alistairu McLeanu. A ovaj opet kao zombie: dajte mu atlas, pokažite mesto nakarti sveta, i on već smisli neku nacističku zaveru. Za njega se Drugi svetski rat nikada nije završio. Zato je i ovde još jednom zavrteo staru priču o Mengeleu, koji negde u džunglama Južne Amerike koiisti indijanska plemena kao zamorčiće u svojim monstruoznim eksperimentima. Dudikoff je tu neka vrsta kombinacije svog Americkog Ninje i Spielbergovog Indiane Jonesa, Carver, start hsac, potpuno neverovatno uspeva da od filma napravi neku vrstu postmodeme Casablance, dokazujući da same najveći umetnicinemaju probleme sa zadatim temama i stereotipovima. Za ljude neopterećene poznavanjem filma, susret sa Rekom smrti bice ponovo otkrivanje gotovo zaboravljenog užitka; gledanje fihnskog dela u kojem se zna ko je ko, šta radi, gde ide i zašto mi uopšte vohrno da gledamo produkte fabrike iluzija. Steve Carver jejedna od poslednjih vestalki B filma. Bog ga poživeo.
60
VANS fU».TV I VlWrO MSTBWTWB I вишдв отошш Režija i scenario: Vladimir Blaževski I Uloge Bojana Maljević Branislav Lečić Anita Mančić Miralem Zubčević U BIOSKOPIMA JADRAN, JUGOSLAVUAI ZVEZDA