Ritam

nekoliko godina nisu nastupaliuživo. John i ja kao osnova grupe, opredelili smo se da radimo u studiju i snimamo. Kad smo poželeli da nastupimo, prvo smo morali da se privremeno priključimo jednog barskom bandu koji je svirao samo obrade, da bi smo uopšte stekli neku predstavu o tome šta to znači svirati pred Ijudima. R- Muzika, po mom mišljenju stvarno postoji samo kad sa svira pred Ijudima... Rob - Složio bih se sa tobom u tom smislu što je tada nekako STVARNIJA, osim tebe i drugih muzičara uključuje i Ijude koje ne poznaješ... Andy - To je kao razlika između filma i poZorišne predstave. I najbolji film daj e drugačije osećanje koje se ne može porediti sa predstavom u kojoj stvami Ijudi glume. To je mnogo snažnije i ličnije iskustvo nego bilo koji film. Rob - Poezija se uglavnom predstavlja na književnim večerima na kojima se čita naglas. Bilo bi još bolje da pesme izgovara sam pesnik, јегје to odatle i krenulo, odusmenogprenošenja... Andy - ...priče takođe, priče su prenošeneusmeno... Rob - ...slično možeš da tvrdiš i za muziku. Naravno da je uvođenje muzičke lestvice proširilo mogućnosti muzike za Ijude kao što je bio Bah. Ali tu se, takođe, nešto drugo izgubilo. Nestalo je ono što je muzika imala kad su je stvarali pravi narodni muzičari, koji suje izvodili samouprishstvu drugih i zbog njih, koji su menjali svoju muziku u skladu sa onim što su čuli od drugih, nestalo je ono organsko, živo u muzici... Andy - A onda je došlo snimanje zvuka što je stvorilo ceo novi muzički svet pristupačan svakome, svakome ko ima CD plejer, gramofon ili kasetofon. Tu se nešto izgubilo, isto. R- To je bilo prvi put da je muzika uhvaćena. Rob - Da, uhvaćena u svakom smilu te reči... R- Uhvaćona kao što kamera uhvati... Rob - ...jednu izdvojenu sliku... R- ...izvučenu iz prirodnog konteksta... Andy - ...imaš životinju u Zoološkom vrtu. Odeš da je vidiš, ali nikad je nećeš videti u njenoj prirodnoj okolini. R- Studio ti daje mnoge mogučnosti da umnožiš svoje sposobnosti, da nasnimavaš instrumente i možda se i bolje izraziš, ali te istovremeno i izdvaja iz tvoje prirodne sredine u којој tvoja muzika nastaje i u kojoj ima svoj smisao. Andy - Da li znaš ko je Наггу Partch? Av-

angardni američki kompozitor iz tridesetih godina. U jednom trenutku je spalio sva svoja dela bio je malo udaren - ali je stvamo verovao da izvođenje muzike, plesa i teatra mora da se odvija uživo pred običnim Ijudima, a ne odabranom manjinom. Verovao je u jednu integralnu umetnost kombinovanu od plesa i muzike koja bi se izvodila na instrumentima koje Ijudi sami prave. Rob - Pravio je sam svoje instrumente, po svojim nacrtima, a koristio je i skalu za štimovanje koju je sam patentirao, potpuno prirodnu skalu od 70 tonova, bez ikakve veze sa zapadnjačkom skalom. Potpuno je prenebegavao sva ograničenja. Nasuprot njemu, Ramones su pßobili ograničenja tako što su ih naglašavali do maksimuma, sve dok nisu postala smešna. Andy - Klasična muzika je tako počela da Robuje svojim granicama, jer koliko god da su Bah, Betoven ili Sopenbili brilijantni, Ijudi sunastavili da ponavljaju njihovu muziku, mađa se samo društvo odavno promenilo. Stravinski i Senberg su to znali i hteli su da urade ono što oni hoće, početkom ovog veka, kršeći sva tadašnja pravila. R- Slično punk rocku... Rob-I njima su govorili "to što pravite nije muzika", ha, ha, ha... Andy - Mislim da smo posle punk eksplozije u rock muzici došli do one tačke do koje je došao jazz na početku šezdesetih, posle free jazza. Sve barijere su pßobijene, sva ograničenja prevaziđena i došlo se do toga da su se Ijudi zamislili - zbog čega smo poništili sve te granice? Kao što su hardcore bandovi pre desetak godina zvučali i izgledali opasno, uznemirujuće, a danas su takav zvuk i izgleduobičajeni, to je norma koja važi za sve. Šta je sledeće? Ljudi ne znaju kuda đa se okrenu. R- Mislim da sada više педо ikad u rock muzici postoje grupe kao što su biii Minutemen, sada Firehose, Corosion Of Conformity, Nomeansno i druge, koje eksperimentišu sa zvukom i strukturom sa опе strane obične pesme jednog Eivisa Presleyja, ali na preroznatljiv rock način, a ne preuzet iz jazza ili klasične muzike. Bilo je i ranije takvih grupa - kao što su biie Сап, Faust ili Residents ■ ali опе su biie izuzeci. Svi ostali su i dalje sviraii pesme. Danas ima mnogo više grupa koje sviraju rock muziku bez obzira na to da li je опа u formi pesme il! nije.

21