Ritam

је imao sirov FEELING iskrenosti bez preteranog intelektualisanja (inače vrlo stranog Gillespiu) kojem su Roses bili skloni. FREE YOUR SOUL bila je druga poruka „Come Together” singla koji je usledio nedugo posle „Loaded”. Zamerka celoj stvari bila je da je pesma više Wetheralova nego Gillespijeva. Ipak Gillespie je stvar otpevao, odsvirao gitaru i bas i aranžirao čitav gospel orkestar koji sve vreme pesme u vaš duhovni poredak ugrađuje poruku COME TOGETUER. Sama numera nosila je tu Memphis soul notu koja će Gillespia verovatno kasnije odvući tamo gde je sada. Istovremeno onje bio obuzet željom da svaka pesma koju stvori ima svoj iskonski (primal) potencijal koji će slušaoca uveriti da zaista uživa da se zaista zabavlja i da ludilo tek sledi. Za ovaj njegov period ključna je izjava da je ,Jnto the Groove” Mađorme najbolja pesma u prethodnih dvadeset godina Ovo je bio najbolji odgovor na sve provokacije zbog ranijih izjava kako on zaista ne ume da uživa u intelektualnom popu Throwing Muses ili Pixie dok kod Kylie Minogue ili Madonne odmah shvata poruku. Zatim sledi duža pauza sve do najboljeg izdanja Primal Scream 1991. „Higher than the Sun”. Nrunera koja je bila obeležena svetlosno—svemirskim halucionogenim granicama bila je stonirana energija mladića u carstu narkotika. R’N’R u svojoj klasičnoj poruci, ah ovaj put sa prizvukom koga nikada nije imao. Ova faza FREE YOUR M3ND otkrila je saradnju sa Alexom iz The Orb. Singl je pobrao sve moguće hvalospeve i u NME-u je bio singl godine. Bile su to futurističke fantazije jednog Tim ВисИеуа. Album koji je zaista mogao da usledi u isto vreme imao je širom otvorena vrata гаја i раИа. ÜBACI TRIP I SLUŠAJ Treći (dupli) album Primal Scream nazvan „Screamadelica” otkrio je sasvim nove Primal Scream, muzičH raznovrsne, vizijskih dijaspora u raspoloženjima, na tragu slede faze Rolling Stonesa i u isto vreme pred vratima Trancea koji je već okupirao underground Britanije. Album je bio jedan istorijski džuboks iz koga ste mogli čuti melodije u rasponu od đobrih tridesetih godina. To je bila privilegija koja je ovaj album učinila jednim od najboljih duplih albuma svih vremena. Ujedno bio je to album koji je komercijalno uspeo i time spasao CREATION od finansijskog propadanja. Kasnije govoreći o stvaranju ovog izdanja odnosno njegovih fiiturističkih momenata poput „Higher than the Sun” Gillespie je objasnio sebe kao pećinskog čoveka koji susrece tehniku i koristi je na najprimitivniji mogući način. Time je hteo da objasni da stvari ovaj put nikako nisu mogle biti isplanirane, već su više bile vođene instiktima (jeđnog genija). U razvijanju sopstvene ideologije Gillespie je ovi ostao čist pred činjenicom da i dalje stremi samo dobroj zabavi i da u je to jedina motivacija u stvaranju muzike. Spontano sticanje para ima za cilj samo to da zabavu poveća. Još jedna stvar koja je ostala ista bila je neprikosnoveno nerazumevanje (i mržnja) za Wedding Present. Njih možeš jebeno pogoditi lepotom, ali ош je ipak neće shvatiti”. glasila je jedna odizjava. Pesma „Саггу me Home” objavljena na EP-u ~Dixie Narco” otkrila je samo polovinu raspoloženja koje će ispuruti njihov naredni album „Give out but don’t give up”. Radilo se o apsolutnom masterpiece izdanju koje je još jeđnom vaskrsnulo Stonese iz njihove ~Banquet” faze.

Sada bi bilo dobro ponoviti priču sa početka. Zaista se dosta toga desilo: Noverminđ, REM, Cypress Hill Leftfield and Lydon, trance, euro-beat Ragge i konačno na kraju ono što se oče Hvalo novi album Primal Scream. Pre priče o događanju valjalo bi ga globalno oceniti. Ovaj put zabava je do tančine isplanirana, ah želja za isto još uvek je u Gillespiju iskonska, protkana alkoholnim i narkotičkim dejstvima. Nešto kao 24 HOUR PARTY PEOPLE bez ikakve veze sa korenima u Manchesteru. „Give out but don’t give up” snimljen je u Americi. ЕИра angažovana oko njega više nego zanimljiva. UHjučeni su Memphis Homs, gospel muzičari koji su ispratili ključna izdanja soul muzike zatim ritam sekcija Muscle Shoals. Producent je Tim Dowd čovek koji je radio sa zvezdama poput Arethe ЕгапИуп ih Wilsona Picketa. U samom rađu na pesmama učestvovali su kralj fimka Georga Clinton, zatim Кеппу Jones bivši bubnjar bendova Faces i Who, George Drakulias koji je radio sa Black Crowes i Jayhawks, Jim DicHnson koji je svirao klavijature na ~Sticky Fingers” Rolling Stonesa. Ključni idoli Bobby Gillespia na ovaj način provirili su iz dlanova na (u većini slučajeva) Hasičnu instmmentalnu postavku benda: bas, gitara, bubanj. Sam album riznica je ostvarenja do te mere učinjenih Hasičnim đa su Primals već ocmjeni kao plagijatori macho vrednosti poput Stonesa ili Sly and Family Stone. „Give out je protkan rock raspoloženjem (ROCKS ili CALL ON ME) i melanholičnim bluesy melođijama (I’LL CRY MYSELF BLIND ili I’LL BE THERE FOR YOU). Denise Johnson (već viđena na Screamadelici u DON’T FTGHT ГГ FEEL ГГ) ovaj put je u najsvetlije gospel maniru otpevala numeru ,JFree koja mlađe populacije može asocirati na ostvarenje „А deeper Love”, Glivlesa i Golea, a starije na Arethu РгапИуп. Dolazimo do Hjučnog problema reagovanja na ovaj album. Svi oni odrasli na muzici originala odn. Stonesa, Slya, Facesa, ВисИеуа ovaj album doživeće kao nepotrebnu revitalizaciju muzike koja je već đostigla (jedno davno) svoj vrhunac. Većina kritičara je tog đoba. Jedino oni naHonjeni bendu imaće razumevanja i okušaće da ploču dožive neiskusnim uvom jednog teenagera. Oni koji su prvi put čuli ovakav zvuk kod Black Crowes ih pak Princea biće iznenađeni dobrom svirkom i raspoloženjima koja ova ploča nosi. Zaista visok kvahtet izvedenih pesama praktično, vrlo bitan deo muzičkc istorije sađržan u 60 minuta učiniće se svakoj mladoj osobi navikutoj na naučno-fantastičnu produkciju mnogo interesantnijim nego prekopavanjem po bitnim i nebitnim pločama gore pomenutih velikana. Ovim su Primal Scream, zajedno sa Black Crowes pomerali granice istorije dvadeset—trideset godina unapred. Zato sasvim nonmalno odreagujte, ako vam neko ovo izdanje prvo uporedi sa Black Crowes pre nego sa Stonesima ih Thin Lizzy il više ne znam šta. Generalna poraka uz ovo bila bi DON’T FIGHT ГТ FEEL ГГ, kao što jedno davno Sam Cook reče. Ođbacite sve predrasude, ne bunite se protiv ovoga, jer niko vas ne tera đa to slušate, ah velika je verovatnoća da ćete na super (duvačkoj) žurci рге pustiti Primal Scream nego Rolling Stonese. Rolling Stones su nečija mladalačka trauma i intima, Primal Scream su gresi i avanture rođenih u doba kada su Stones bih vrh sveta.

Slobodan VUJANOVIĆ

34