Ritam
ALICE IN CHAINS: Mušice smrti UVREME KADA JE za većlnu nas Sijetl bio samo grad Iz koga potiču Jimi Hendriz i Mudhoney, Alice in Chains su bili potpuno nepoznat bend, kao i mnogi drugi koji će nekoliko godina kasnije zapaliti dugokosu belačku rok populaciju. Negde u to tepo Ivreme bledunjavim LP-ijem „racelift" ('9O. Columbia records) debitujući AIC, sa koga Je zanesena Venesa Vorvik neprekidno vrtela njihov prvl hit „Мап in a Вох”. Godinu dana kasnije oni izdaju nezapaženi EP „Sap", pravi mali
dragulj suptilnog gitarskog izraza kojl Je u to doba bio prilično atipičan za rodni im grad u kome su uveliko vladali histerični gurui buke i besa Mudhoney i Nirvana, predvodeći scenu koja se još uvek nazivala Sub Popom. No, pošto su MTV i velike diskografsake kuće odlučile da u buntovnim pripadnicima Sijetlanđanske scene leže pare, krenula su zahuktala Vellka kola tinejdžerskog duha vukući za sobom i Allce in Chalns kojl će Još uz Pearl Jam, bitl pogrešno smatranl apsolutno autentičnim predstavniclma sada već prošlrene scene koja Je na koncu podrazumevala čitav grad Sljetl i okollnu. Isfrustrirano metalizirani i temeljno izveštačeni LP .Dirt” iz '92. uzdlgao ih Je do neslućenih visina MTV popularnosti, koja !h postavlja iznad stvarne vrednostl. Čini se da će ma šta izdali, komercijalnog uspeha blti. To se i dogodllo sa ovogodišnjim LP-ijem, ,Jar of Flles” koji Je, premda snimljen za samo 7 dana I sastavljen od pesama koje su pravlli za tlh 7 dana (dva dana vežbali, a ostalih 5 pravili tekstove I snimlii?!) po prvi put u Istorlji Američke top liste uleteo odmah na prvo mesto I na njemu ostao tačno onollko dana koliko je sniman. Onoga momenta kada Ih počnemo posmatrati kao produkt situacije u kojoj su se sllom prillkom našli (.dovedite-ml-bilo—kojl-bend Iz Sijetla—slnđrom”), i zanemarlmo bespoštednu potagu za iskrenošću koja je suđena ovim bendovlma, pronaćl ćemo ploču kojom se sentlmentalno I blago, Allce in Chalns vraćaju suptilnosti EP-i]a „Sup”, Ovo Je ploča gitarske nežnosti 1 Ušine, očigledno rađena da bl se dopala njima samima. I tako su za samo sedam dana rodenl Cowboy Junkies Sijetla.
Olja MILETIĆ
МЕДТ PUPPETS: Sunce će mi gledati u leđa POSLE VIšEGODIšNJE PAUZE na rock scenu su se vratili Meat Puppets-I albumom „Тоо High To Die” (London). Braća Kirkwood, Curt i Chris, zajedno sa bubnjarom Derrickom Bosstromom, stvarall su možda najrelevantniju muziku prve polovlne osamdesetih. NJlhovo remek—delo Iz 1984. godine Meat Puppets II Jeste ploča koja je srušlla žanrovske granice i па kojoj su najbolji mogućl susret doživeli Joe Strummer i Hank VVilliams. Muzika Meat Puppetsa varirala je od beskompromlsnog hard core-a do modernlzovanog country-Ja koji je poštovao žanrovske odrednice ali se priiagođavao duhu vremena, Na album „Тоо High To Die" Meat Puppets su ponovo predstavili sva lica svoje muzike: od žestokog punkoidnog rocka („Vlolet Eyes"), ргеко kompleksnih, melodlčnih napeva kao što је „Severed Goddess Hand", do country lamenta „Comin Down". Ovog puta su, čini se, svoju žanrovsku raznovrsnost obogatill I uspešnim Izletom u rhythm & blues vođe pesmom „Roof with A Hole” u kojoj im se na električnom klaviru pridružio i Jim Dlckinson. Album „Тоо High To Die” producirao je Paul Leary iz Butthole Surfers kojl Je umeo da sačuva osobine klasičnog Meat Puppets zvuka u kojem Je zarobljeno sunce pustinje Mohave, energija punka i poetske vizlje Curta Kirkwooda. „Тоо Hlgh To Dle" mladom slušaocu rock'n'rola predstavlja Jedan od najvećlh bandova osamdesetih koji je bio u prvim redovlma mini revoluclje poznate pod imenom .Novi amerlčki rock'n'roll”.
I posle svih ovih godina njihova muzika Je vibrantna i oštra kao bljesak pustinjskog sunca Arizone na goloj oštrici noža. Ž. S.
MORPHINE: Rock noir NA DRUGOM ALBUMU bostonskog trija Morphine .Cure For Pain” (Rykodisc) koji predvodi Mark Sandman nekada lider najrelevantnije bele biues grupe osamdesetih Treat Her Right postoji pesma „Thursday”. Pažljiva analiza teksta ove pesme, načina па koji ]e izvedena i celokupnog ugodaja može nas dovesti do osnovnih postulata Sandmanove poetike. Pesma ,Thursday", koja Je u ključu najpoznatijih Sandmanovih pesama iz THR dana („I think She Likes Me", „King Of Beers"), govori o preljubi, strahu od Ijubomomog muža, pivu, bilijaru i Motehislovoj IJubavi. Tu karakterističnu priču, priču za sve poznate idiome popularne muzike (rock'n'roll, country, soul, blues) Sandman je upakovao u neobično muzičko ruho sa prepoznatljivim jazz, blues 1 rock ukrasima. Atmosfera koja okružuje ovu pesmu, kao i ostale pesme sa ove izuzetne ploče, Jeste ono što Morphine izdvaja na aktuelnoj госк sceni. Мгак najopskumijih noir filmova, pomešan Je sa zadahom moralne truleži 1 frenetičnošću graničnih egzistencijalnih sltuaclja. Malog ambitusa, dubokog reglsstra, ograničena I svedena, muzika Morphine, koja više nagoveštava no što kazuje, uvlačl slušaoce u svoje mračne katakombe čineći ga svesnim imanentnog užasa svakodnevnog življenja. Na nekl neoblčan načln Morphine su zamena za Thin VVhlte Rope. Prvi album Morphine zvao se „Goođ” i ponovo Je izdat ovih dana za Rykodisc. Morphine imaju neobičan raspored Instrumćnata: slide bass, saksofbn i bubanj. Tim oružjem su na dva dosadašnja albuma stvorili muzlku koja govori nešto o mračnlm ćoškovlma Ijudske duše i koja na najboljl mogući način povezuje slobodu jazza, direktnost rocka i atmosferu fiim noir-a. Kad blh sreo Marka Sandrhana pltao blh ga da II je čltao Kortasarove „škollce”? Odgovor bi ml sve razjasnlo! Ž. B.
MORRISSEV: NIKAD VAM NISAM OBEĆAO BAŠTU RUŽA Svojim novlm albumom ,Vauxhall and Г, Morrissey Je izraženije nastavio da