Ritam
U tunelu u sred mraka
Proteklog scptembra. koristivši godišnji odmor, shvatio sam da je železnica u stvari jedan ogroraan midi sistem. Sve midi kontrole; velocity/pressure, control messages, sys-ez dump - sve je tu prisutno. Samo što je proizvodnja zvuka na železnici sporedna stvar. A inače, ja sam dugododišnji ovisnik o prugama i vozovima. Dvadesetak najtoplijih dana septembra sam proveo na prugama Srbije. Imam i dosta poznanika koji su mašinovodje, podizači rampi, otpravnici vozova. Iz tetkinog stana u Nišu krenuo sam u poduhvate. Na dvadesetak kilometara od Niša prema Knjaževcu je tunel Gramada. Naulazuu mnel dug par km je stanica Gramada, a na izlazu je mala stanica Hadžićevo. Tunel su prosekli austrijski traseri još 1905. godine, a lokaino stanovništvo ga je izgradilo. U tunelu je desna krivina, tako da kada se udje, posle dva-tri minuta nastupa totalni mrak. Išao sam sa Rajkom, kontrolorom i mojim vršnjakom. Opremljen je, jer je na dužnosti, ima lampu koja nam obojici osvetljava put. Idemo mokrim pragovima. U desnom zidu tunela, na svakih dvadesetak metara su mala skloništa za slučaj nailaska voza. Osećaj koji čovek iraa u utrobi brda je čudesan. Pričamo, idući: mene interesuje železnica, njega Beograd. Bio je u armiji na Dedinju. Posle dvadeset minuta stigli smo do Hadžićeva. Normalno, moje zanimanje za lokomotive, male železničke stanice i železničare je ogromno, tako da sam mini-kasetašem snimio dosta zvukova. Lokomotive, skretnice signala, razna zujanja, prolasci vozova sele se u mnogobrojnc dinglove koje ovih dana snimam i montiran. Uostalom, ovde je, na prilazima Beogradu, u Zemun Polju, super mesto za boravak sat-dva. To je bivša Beograd-Zagrcb pruga. Trenutno iz literature proučavam sisteme vuče, tj. tipove lokomovita i opreme. To je tek otkačeno, kao i slušanje parnih lokomotiva sa engleskih LP ploča. U kolevci železnicc su zvukom, imenom i brojem kraljičini podanici ovekovečili povlačenje parnih lokomotiva pred dizel i elektro vučom.
Za slcdeću godinu planiram obilazak prugajužno od Kraljeva. Tu ima i dosta manastira, a u Požegi i muzej pod otvorenim nebom. A 1988. zamalo da kupim parnjaču, ali pošto nije mogla da se preuredi u studio, odustao sam. Uostalom, zamislite tehno snimljen na pari. Baš je ovaj moj porok pomalo... šubi-dulll! Pile/snirnatelj zvuka,montažer i kosmoski železničar (Mile-Pile Miletić je čuveni tonski snimatelj pntpisan ispnd takvih nez.anhila7.nih dnmaćih rok alhuma kan štn su "Odhrana i pnslednji dani" , "Bitanf’u i princeza" i drugi. Radi u Radin Bengradu).
81