RTV Teorija i praksa

U Portorožu se čak nisu videle ni žrvotne senkvence Rajka Ceroviča koji se, izgleda, opredelio za dokumentarni film, a već zaboravljena reportaža Veljka Kojoviča - ostaje kao klasika televizije. Ni ovogodišnji nagrađeni rad Milana Andriča nema težine njegove negdašnje storije o Aliji Sirotanoviču. Stiče se utisak da su se pravi televizijski reporteri zamorili. Život se možda dao naslutiti još u jednom trenutku, u duhovitom peru Ljubiše Kozomare i uvek nadahnutoj režiji Timoti Džona Bajforda. Kontakt koji ova dva autora ostvaruju sa publikom svih uzrasta gotovo da ne može da izostane, Zato ga treba i nadalje negovati. EMISIJE ZA OPŠTE OBRAZOVANJE Kategorija obrazovnog programa u svom naslovu već isključuje edukaciju, Ujednoj razvijenijoj sredini no što je naša, gde nepismenost ne vlada tako suvereno, teme visoke nauke i njenih dostignuča bile bi prihvatljive i atraktivne za široko gledalište. Ovako, to deluje kao anegdota u kojoj se nudc kolači kad več nema hleba. Neverovatno je da se o sve naše obrazovne programe već godinama ne okrzne problem osnovne nepismenosti bez obzira na sve studije UNESKO-a 0 mogučnosti edukacije putem televizije 1 poslednjih podataka o nepismenosti u nas. To ne znači da Krilati farmaceuti Nijaza Abadžiča o pčelarstvu i primeni meda u medicini i ishrani nije izuzetno interesantno rađena emisija i da nema svoju vrednost Najinventivnija emisija, gledana iz estetskog aspekta, emitovana takođe u selekciji opšteobrazovnog programa bez sumnje je Matematika i umjetnost, po scenariju Vladimira Devidea i nagrađenoj režiji Mirjane Jojić. Ako se u nekoj ostvarenoj zamisli Portoroža 1977. moglo doživeti otkrovenje, ako je neko sumnjao u mogučnosti TV estetskog izraza, onda bi ga ova minijatura sklada čiste matematike i

njene izvorne uzajamnosti sa umetničkim delom mogla pokolebati. Ova emisija zaslužuje ozbiljniji pristup i kritičku analizu, ali u obilju programa dati joj takav primat značilo bi izdvojiti je iz tema koje su trenutno mnogo životno značajnije, poput Rijeke umiru nizvodno, autora Radoslava Rotkoviča. Iz naslova se vidi da je reč o zagađivanju voda i neophodnosti zaštite prirode. Ovakve emisije su dragocene i, svojim upozorenjem i aktuelnošču, uklapaju se u prevashodnu namenu televizije - vizuelnu poruku širokom auditorijumu, moči koju ne poseduje nijedno drugo sredstvo masovnih komunikacija. ČEGA U PORTOROŽU NIJE BILO Doneđavna se zameralo portoroškoj selekciji što insistira na zabavno-muzičkom programu koji nije bitan za prirodu medija. Pomeranje ka informaciji isključilo je ovog puta do te mere šou-program i animaciju da se dogodilo đa na Festivalu nije prikazana ni muzička emisija Kaša Televizije Skoplje, koja je dobila Srebrnu ružu Montrea - do sada največe međunarodno priznanje za našu emisiju i to u programu sa najozbiljnijom TV konkurencijom. Ne treba gubiti iz vida ni atraktivnost muzičko-zabavnog programa u kome nije prevashodno važno da festivalska projekcija bude premijerna. Sa kakvim aplauzom je primljen u auditorijumu svojevremeno Obraz uz obraz'. Bilo bi možda neadekvatno sa takvim žarom pozdraviti Slavka Budihnu i Nikolu Vitorovića, dobitnike nagrade za dobru koncepciju Dnevnika. Zato se ne treba čuditi što u Portorožu nije bilo i festivalske atmosfere. Na ozbiljne programe, ozbiljna je i reakcija. Ovog puta izostali su i đirektni prenosi koji su poslednjih godina kao pravi televizijski izraz doživljavali afirmaciju. Da li je to uslovio Međunarodni festival sportskih programa koji se paralelno ođvijao u Portorožu, nije

217