RTV Teorija i praksa

neposredne veze, niti se poznaju. Veliki broj pojedinaca (slušalaca ili gledalaca), njihova disperzija u prostom, njihova lična i socijalna šarolikost, neujednačeni i raznoliki intenziteti pračenja programa, stvaraju čitav kompleks teškoča u postizanju istraživačkog cilja: brzo i pouzdano saznati koliki i kakav je auditorijum imala neka emisija, kako su je slušaoci ili giedaoci „prihvatili”, kako reaguju i šta poručuju RTV centru odakle je emitovana. Masovno anketiranje slušalaca i gledalaca je rješenje koje je zasad prihvačeno i veoma tehnički i organizaciono usavršeno. Uz pomoč demografskih, statističkih i matematičkih metoda formiraju sc visoko pouzdani uzorci, a sociološke i psihološke metode se koriste za izradu upitnika i postupaka kontaktiranja sa pojedincima i grupama. U svemu tome neophodne su i organizacione metode, jer se prilikom anketiranja pokreće složen organizacioni i tehnički aparat, uključujući i upotrebu elcktronskih računara za obradu podataka i izradu izvještaja, što opet znači primjenu kibernctičkih metoda. Analiza i prikazivanje rezultata mogu da zahtijevaju siožene metodske postupke sa specifičnim operacijama i izražavanjem rezuitata (procenti, koeficijenti, formule, tabele, krivulje, grafikoni). Prednosti masovnog anketiranja su uočljive: uzorak smanjujc i ograničava obim istraživanja, njegovo trajanje i troškove; upitnik ograničava i kanališe sadržaj komunikacije tako da se on može podvrči tehničkim, statističkim postupcima kvantifikacije; organizacija i elektronika jako übrzavaju prikupljanje i obradu podataka; rezultati se daju precizno, pregleđno i siikovito, Nedostaci masovnog anketiranja su manje vidljivi; ono u stvari i nije nikad masovno jer je broj anketiranih nekad manji od jednog promila populacije; anketom se „snimi” trenutno stanje - ona je kao fotografija, bez dinamikc; kontinuirano snimanje tipa barometra ima dinamičku dimenziju, ali je ograničcno na registrovanje obima auditorijuma; šablonizirana pitanja i još više šablonizirani modaliteti odgovora jako sužavaju sadržaj informacije; iskaz kao osnova saznanja je nedovoljno pouzdan; rezuliati ankete nemaju analitičku dubinu u složenom kompleksu metodskih, organizacionih i tehničkih postupaka svuda su mogućne a i prisutne greške. Nasuprot masovnom anketiranju kojim se površinski snima stanje, primjenjuju se metodi koji omogućuju dublju i obuhvatniju analizu premeta istraživanja (u ovom slučaju

221