RTV Teorija i praksa

kojim se narušavaju klasične estetičke norme prevaziđene senzibilitetom modemog čoveka. I tu valjda najdirektnije dolazi do izražaja teza da nekomunikabilna i teško razumljiva poruka nije istovremeno i bezvredna sa stanovišta njenih simboličkih mogućnosti; šta više, obratan je često slučaj tj. većem delu publike teško pristupačna poruka može nositi sobom ogromne metaforičke potencijale od čega uglavnom i zavisi nivo njenih estetičkih vrednosti. Prema tome, teorija informacija ne može ostati indiferentna prema zahtevima estetike, bez obzira što su sa stanovišta te teorije nekomunikabilne poruke, poruke bez efekta i onda kada su im estetičke vrednosti na nivou koji je nezanemarljiv; i to zbog toga što su estetičke poruke, a spektakl pripada tom redu pojava, pre svega fenomeni estetičke kulture, pa tek onda i svojevrsne poruke, informacije, pa tako i predmet istraživanja teorije informacija. Ali, to su pitanja u koja ne možemo šire ulaziti ovom prilikom. FUNKCIJE SPEKTAKLA Ostaje na kraju da se bar nabroje osnovne funkcije spektakla kako bi se još bliže pojmila priroda njegovog dejstva na recipijente, publiku; a) spektakl predstavlja formu simboličkog apstrahovanja socijalnih zbivanja uzetih u njihovoj empirijskoj datosti, a to znači da se u njemu kao u svojevrsnom medijumu, osim ostalog, na poseban, sublimiran način razrešavaju realni Ijudski konflikti, drame u okviru kojih se i kristališu elementi spektakularnog u realnoj Ijudskoj zbilji. Spektakl u tom smislu ima za funkciju da u sferi imaginarnog nadomesti ono što se u realnoj životnoj praksi u datom trenutku ili širem vremenskom intervalu ne može ostvariti na sličan način i sa očekivanim implikacijama; b) spektakl već samom svojom strukturom obezbeđuje da se osim realne, odnosno uporedo sa njom, konstituiše i imaginarna stvarnost kao poseban sloj egzistencije Ijudskih iskustava; zbog toga, funkcija spektakla se i iscrpljuje već u akt u enkodiranja ideja inspirisanih empirijskom stvarnošču u odgovarajuću simboličko-značenjsku strukturu, kako bi se prevođenjem empirijskog Ijudskog iskustva u odgovarajući simbolički ekvivalent obezbedio svojevrsni medij njihovog transmitovanja u prostoru i vremenu.

38