RTV Teorija i praksa
kamera) i vođa tehničke ekipe. To znači da је neophodno svakom kadru (slici), pre prolaska kroz video-miksetu, obezbediti tehničke uslove i predvideti ili odrediti njegovo sveukupno značenje kao čeliji organizma koji nastaje, živi i završava se pred očima TV gledalaca. Za televizijsku sliku kao odraz insceniranog zbivanja, moglo bi se reči, da je podložna ne toliko tehničkom koliko umetničko-kreativnom uticaju rediteljevih saradnika pod njegovim nadzorom (scenografija, kostimi, šminka, svetlo i kamera). Ideje kao polazište u radu reditelja, utkane su u ceo proces tako da ih on, ргеко svojih saradnika, može donekle menjati u toku procesa, tražeči način da se što bolje izrazi, recimo, korekcija plana i kompozicije kadra. Režijski postupak selektivne promene kadrova obavlja mikser kao elektronsku montažu putem mikserskog uređaja - video-miksete. Video-mikser je bliski saradnik reditelja od trenutka kada se kamere nađu pred događajem koji treba zabeležiti ili direktno preneti gledaocima. Kao učesnik kontinuiranog televizijskog procesa koji se odvija pred IV kamerama i iza njih, mikser bi trebalo da kao čovek bude obdaren određenim osobinama. Odlučujući faktori ove televizijske profesije su: savršeni refleksi, istančan osečaj za muziku i ritam, opšte obrazovanje i kultura. Uz to, mora posedovati veliku moć koncentracije i selektivnog prepoznavanja, da iz mnoštva zvukova i šumova u video-režiji odabere one koji ga upučuju na postupak koji mora da obavi. Dobar video-mikser zna zakonitosti montaže kao i svoje oruđe za rad, koje adekvatno i znalački primenjuje. Zatim, mora imati razvijen smisao za kolektivni rad i saradnju, da je strpljiv i čvrstih nerava. Ispunjavajuči pomenute uslove, mikser se sa lakoćom uključuje u ekipu ostvarujući stvaralački kontakt sa rediteljem i ostalim saradnicima na istom poslu. Raznolikost televizijskih žanrova zahteva od video-miksera univerzalnost. Ovo iz razloga, da bi se uklopio u rad svake ekipe bez obzira na vrstu programa koji se snima. Svakako, mora se računati i na lični afinitet miksera za određeni žanr. Primera radi, snimanje dramskog izvođenja od video-miksera zahteva da što dublje pronikne u suštinu snimanog dela, njegovu agogiku kao i glumačku interpretaciju. U toku priprema on procenjuje i prilagođava se radu kamermanske ekipe, јег njihbv rad čini preduslov za pravovremene reakcije miksera. Saradnja sa ton majstorom od neprocenjive je važnosti za emisiju, mada je ponekad potrebno
190