RTV Teorija i praksa
Izuzetno važno pitanje programske kulturne politike je pitanje namene, odnosno kome je program koji pripremamo namenjen. Već duže vreme se, sa ove ili one strane, čuju kritike da gajimo elitizam. Takvo mišljenje je bez sumnje dosta ozbiljna optužba, zato treba temeljito razmisliti o tome šta zapravo znači elitizam. Elitizam ni u kom slučaju ne može značiti kritiku dobrog kvaliteta, visokog stupnja duhovnog stvaralaštva, njegove izvomosti i nepatvorenosti, mada zalazi u avangardne i eksperimentalne izraze i forme. Nasuprot tome, morali bismo biti zadovoljni kada bi naš program u celini bio elitan, odnosno najbolji. Kvalitet može - tako nam govore iskustva da osvoji i privuče čak i manje obrazovane slušaoce, da bogati njihove vidike i da im otkrije do tada malo poznate kulturne vrednosti. Teorija o crnom i belom kulturnom hlebu, znači o posebnom kulturnom programu za kulturno izgrađene slušaoce i o programu nižeg nivoa za one koji to nisu, ne sme postati važeča, kao što ne smemo dozvoliti širenje ideje o masovnoj kulturi za široke narodne slojeve i o takozvanoj visokoj kulturi za retke izabranike. U tom slučaju bi bila kritika elitizma opravdana, jer bi pristanak na takvu podelu značio potporu kulturnom snobizmu, klanovima i tome slično. Takva lažna kultura se, naime, vrlo brzo pokaže kao svoja sopstvena suprotnost, kao nestvaralačko politikanstvo i larpurlartizam. Nismo i nećemo zatvarati oči pred činjenicom, da slične pojave postoje u našem kulturnom prostoru često u donekle agresivnim oblicima, zato im se moramo odlučno suprotstaviti sa dovoljno zasnovanom i doslednom programskom politikom koja dolazi do izražaja naročito prilikom planiranja emisija, što znači prilikom odlučivanja za ili protiv određenog literamog dela. Oskar Pandi KULTURNA FUNKCIJA MUZIČKIH PROGRAMA RADIJA - USPESI I NEDOSTACI Analizirajući praksu pojedinih naših radio-stanica na prvom mestu moramo da formulišemo konstataciju o veoma heterogenom kompleksu, bilo da se radi o kvalitetu i sadržaju, bilo da je reč o potencijalu produkcije. Dok neke od naših stanica imaju širok spektar emisija visokog prosečnog nivoa i razvijenu muzičku produkciju, druge se bore sa osnovnim
52