RTV Teorija i praksa
TELEVIZIJA
Nikola Vitorovič
NOVA ERA U PRIKUPLJANJU INFORMACIJA ZA TV
Filmska kamera je u početku televizije bila nezamenljivi saradnik televizijskog novinara. To druženje novinara i filmskog snimatelja traje i danas. Pojava reportažnih kola sa elektronskim kamerama, kakve se inače upotrebljavaju u studiju, pokazala je da se vesti mogu „sakupljati” i elektronskim putem. Ali glomazna oprema, teška reportažna kola, nemogučnost da se na taj način stigne do svakog mesta, uticali su da se elektronika upotrebljava uglavnom samo prilikom velikih političkih, sportskih i drugih događaja. Televizijska tehnika se, međutim, stalno usavršavala. Na tržištu su se pojavile i male elektronske kamere, još uvek, nažalost, pračene kablovima i priključcima za električnu energiju, koje več desetak godina prodiru na mesta nekada dostupna samo filmskim kamerama. To je rezultat neprekidne borbe, od kako se 1936. godine televizija pojavila, da se prevaziđu tehnološka ograničenja medija, nametnuta onome ko priča šta se događa, Svedoci smo novog tehnološkog napretka u elektronskom sakupljanju vesti, koji je dobio i svoju kraticu ENG. Grupa inženjera i novinara, koja je radila na izveštaju o toj novoj vrsti prenošenja slike i reči sa mesta događaja do gledaoca, možda opravdano smatra da je njihov izveštaj već zastareo, jer „bilo koja elektronska oprema kupljena ove godine može več iduče da bude staromodna”. Šta je ENG? Kako deluje? Odgovor je jednostavan, bar za poslenike televizije, kako novinare, tako i inženjere koji u trenucima, kada je razmak između vremena događaja i vremena emitovanja vesti užasavajuče mali, kažu: „То če uraditi ашрех”, sinonim za, danas več zastarelu, pokretnu elektronsku kameru kojom rukuju dva čoveka. ENG nije više „ашрех”. To je mala elektronska kamera koja se može nositi ~u ruci”, - (na leđima), u boji je, njen pogon je
63