RTV Teorija i praksa

kaseta, јег su po svojoj ceni sasvim prihvatljivi, a po svojim kvalitetima zadovoljavaju sve tehničke normative. Ko bi mogao da bude proizvođač obrazovnih emisija na kasetama? Jedna od mogućnosti je da to bude Zavod za izdavanje udžbenika i nastavna sredstva; druga mogučnost je da proizvođač bude Produkcija gramofonskih ploča Radio-Beograda. Ne bi bilo neizvodljivo da proizvođač ovih traka bude i neki od regionalnih, odnosno, međuopštinskih centara za inovacije i usavršavanje nastavnika. Nesumnjivo je da je neophodno da postoji uska saradnja u ovoj proizvodnji između Radija kao autora školskih programa, proizvođača, škola kao korisnika, i Zavoda za unapređivanje vaspitanja i obrazovanja, koji bi trebalo da odigra važnu ulogu u ovoj saradnji. U ovaj posao je potrebno uključiti i samoupravne interesne zajednice obrazovanja, kao finansijere, ili, bar, kao jednog od fmansijera ovoga posla. Mi istražujemo mogučnosti snimanja školskih emisija na kasete pre svega, jer smatramo da su svi programi vredni po svom kvalitetu, po svojoj sadržini, i mogu mnogo da doprinesu vaspitno-obrazovnom radu u našim školama. S druge strane, dobro nam je poznata finansijska situacija koja vlada u našim školama, kao i činjenica da se privreda više ne sme opterečivati novim večim izdavanjima za potrebe opšte i zajedničke potrošnje. Međutim, ove emisije snimljene na kasete ne bi zahtevale velika nova ulaganja u vidu didaktičkog materijala koji je do sada veoma retko koriščen. Prema grubim proračunima, jedna snimljena kaseta u trajanju od 45 minuta, tj. sa 3-4 školske radio-emisije, ne bi trebalo da košta više od 100-120 dinara. Cena jednog kasetnog magnetofona kreče se od 1.500 do З.ооо dinara. Za školske potrebe, tehničke standarde sasvim zadovoljavaju kasetni magnetofoni čija je prosečna cena 2.000 dinara. Stoga smatramo da dodatno ulaganje škole u opremu, koje bi godišnje iznosilo od 2.500 do З.ооо dinara, ne bi predstavljalo veliko opterečenje za inače „mršave” školske fondove. Sasvim je sigurno da je pre pristupanja ovome poslu neophodnb sprovesti ispitivanje na osnovu kojeg bi se utvrdile preciznije potrebe i mogučnosti škole. Јег, podaci kojima raspolažemo nisu, na žalost, rezultat precizne analize. Ali, več i na osnovu navedenih podatakka, čak i da je načinjena gruba greška u proceni, tj, da umesto 10.000 traka škole imaju potrebu za svega 5.000, novac uložen u opremu za presnimavanje, kao i troškovi ličnih dohodaka radnika koji rade na ovim poslovima bili bi pokriveni. Mnoge škole imaju magnetofone sa otvorenom trakom. Da li

53