RTV Teorija i praksa
TEHNIKA
Živojin S. Lalič
REZ U ELEKTRONSKOM MONTAŽNOM POSTUPKU NA TELEVIZIJI
Televizijski način izražavanja obuhvata nizove slika (kadrova) spojenih postupkom elektronske montaže - miksovanjem i odgovarajučom zvučnom komponentom u audiovizuelnu celinu, odnosno emisiju. Emisija se prenosi gledalištu kao poruka uobličena televizijskim izrazom u priču, aktuelan događaj, dokument ili umetničko delo. Rediteljskim postupkom u struktuiranju događaja, gledaocu se pružaju vizuelni i zvučni elementi od kojih on (gledalac) poput slaganja mozaika u svojoj svesti gradi predstavu i seiznanje o onom što se pred kamerama u stvarnosti zbiva (mozaička percepcija). Vezivanje vizuelnih elemenata - kadrova (slika) - u celinu, izvodi se pretapanjem, elektronskim maskama ili rezom. REZ U FUNKCIJI ANALITIČKE NARACIJE Etimiološki posmatrano, rez predstavlja sečenje, kidanje, prekid celine - kontinuiteta, pa strogo uzevši televiziju kao „realnost” o stvarnom trajanju i prostoru, reklo bi se, da je realnost kao takva, svojom prirodom nedeljiva i neprekidna. Međutim, metodom odvajanja bitnog od nebitnog, putem smenjivanja kamera, odnosno upotrebom
163