RTV Teorija i praksa
vidokrug (u direktnom i prenosnom smislu ove reči) i diktirali su stvaralačkoj prirodi čoveka ono umetničko viđenje, koje je pomoglo da se spoje pojave veoma udaljene jedna od druge i produbilo likovno mišljenje i stvorilo i u literaturi i u slikarstvu i u drugim tradicionalnim vidovima umetnosti viđenje kroz montažu i raznovrsne planove. I upravo svi ti faktori, komunikativni, a zatim umetnički, stvorili su montažu kao specifično umetničko-komunikativno sredstvo filma tog osnovnog vida umetnosti i novijeg sredstva komunikacije. Film se približava istorijski prvobitnoj formi komunikacije - putu - jer je njihov opšti princip - kretanje. Ali po trasi puta, kako bi rekao M.Bahtin, putnik se kreče „celim telom” - a po projekciji pokretnog puta filmske trake na ekranu putuje samo njegova zenica. Kako је filmska traka umetnički fiksirana informacija, tako i put, omeđen određenim redosleđom pejzaža i čvornih mesta zbivanja (taverna, krčmica, krčma, raskrsnica, bunar, kuča u kojoj živi nepoznatai lepotica, itd.) predstavlja po sebi realnu osnovu raznovrsnih, ali očigledno organizovanih utisaka. A popularnost vestema i njihove umetničko-izražajne mogučnosti zasnovane su na zbližavanju i postavljanju reahio sličnih principa filmskog kretanja i putovanja, kao i kretanja po putu. Montažnost mišljenja, kao sredstvo, najpre potpuno osmišljeno i osvojeno od strane filmske mnetnosti, danas, zahvaljujuči njegovom globalnom uticaju na svu umetničkv; kulturu u celini, postalo je sredstvo poetike mnogih vidova umetnosti i ušlo je u arsenal audiovizuelnih sredstava masovne komunikacije. Kao primer uticaja montaže na dramaturgiju može se navesti komad N. Pogodina i V. Višnjevskog. Montažni princip
198