RTV Teorija i praksa
MUZIKA
Svetolik Jakovljevič
KRADLJIVCI ZVUKA
„Danas Francuska ima šest miliona aktivnih kradljivaca zvuka. To su vlasnici magnetofona sa kasetom ili trakom.” Tako francuski nedeljnik ~Le nouvel observateur” u jednom od svojih novembarskih brojeva započinje šaljivim tonom ozbiljan napis o novoj pojavi u distribuciji muzike što uzbuđuje proizvođače ploča, organizatore koncerata i muzičare koji se smatraju oštećeni na razbčite načine. I nalazi tri kategorije pirata: Pirati amateri rade kod svojih kuča ib u kučama svojih prijatelja i to samo u svoju korist. Radio i kasetofon su najčešči instrumenti deUkta, jer ništa lakše nego snimiti jedan koncert ргеко radio-talasa. A u tome im pomaže i industrija aparata za reprodukciju zvuka koja misli na sve pa oprema radio-aparate i tjunere potrebnim izlaznim kontaktima za snimanje. Time se izbacuje iz upotrebe mikrofon i postižu se tehnički vrlo korektni snimci. Takođe se može presnimiti i ploča ili kaseta pozajmljena od prijatelja. Pri tom se koristi nesnimljena kaseta koja je upola jeftinija od kasete sa snimljenim programom. Šta na ovo kaže francusko društvo autora, kompozitora i izdavača muzike (SA.C.E.M.)? „Nekada su snimani domači skupovi, prvi plač deteta... Danas, u 88% slučajeva, snimaju se umetničke produkcije a najčešče zabavna muzika, i to: dve trečine sa ploča i kaseta i jedna trećina sa radio-programa. Na taj način kompozitori muzike u Francuskoj gube godišnje 37 miliona franaka zbog piratstva. Po osnovu prava umetničke svojine mi tražimo nadoknadu, neku vrstu takse koju bi plaćali kupci traka i kaseta”. Pirati melomani deluju pri živom izvođenju muzike, u koncertnim salama, pozorištima... To je najzanimljiviji vid piratstva. On čak doprinosi očuvanju umetničkog nasleđa. Ovom postupku duguju se neke nezaboravne interpretacije Marije Kalas koje, uprkos ili baš zbog relativno skromnog tehničkog postupka, imaju autentičnost koju veoma komercijalne ploče često zapostavljaju. Upornost ovih pirata,
210