RTV Teorija i praksa

Pomenimo na primer tehničke poteškoće koje su mogle da zadaju smrtni udarac televiziji u zemljama Trećeg sveta i nesvrstanim zemljama. Film „super osam” upotrebljavali su samo amateri. Sada je on morao da se koristi profesionalno. Razvijeni svet pokušava da televizijsku tehniku obogati različitim tehničkim novinama. Razlozi su: a) da se u tehničkom pogledu još više udalje od zemalja u razvoju (te da nas posmatraju kako se mučimo da ih dostignemo); b) da se hore za sopstveni opstanak u svetu u kome vlada konkurencija; c) da eksperimentišu i menjaju i tako übijaju dosadu; d) da prošire rad fabrika i da se izbegnu poreznici. Svet je naglo uronio u eru kompjuterske tehnike. Morale su se uneti neke nove i fundamentalne promene. Već se predviđaju nove zanimljive stvari za one koji se interesuju za vizueine koncepte kao što je televizija. Sećam se koliko nas je koštao prelazak na televiziju u boji. Mi smo morali da pređemo na kolor tehniku, jer su proizvođači televizora morali da zadovolje svoje zahteve motivisane željom za profitom. Oni su uklonili crno-belu tehniku i delove sa svojih proizvodnih traka. Do rezervnih delova se teško dolazilo. Mi nismo mogli da odbacimo celu TV opremu koju smo imali. Jedini izlaz bio je da kupimo kolor tehniku koja je imala takav primamljiv publicitet u oglasima: „Stvari gledate u prirodnim bojama”, „Televizija u boji je pogodna za obrazovne programe”, „Crno-beli prijemnici se teže održavaju” itd. Poznato je da nije trebalo promeniti samo aparate. Nove video-trake i nova oprema, za koju se tvrdilo da je boljeg kvaliteta od onih na tržištu, nabavljene su po različitim cenama. ~Od onih koji nemaju stalno će uzimati oni koji imaju”. U svim postoječim laboratorijama, fabrikama i drugim sektorima za razvoj u razvijenim zemljama novi proizvodi se opravdavaju brigom za poboljšanje kvaliteta, a ne konkurencijom na tržištu, i tako se stvara psihološka osnova za uspeh. Svako, makar i klimavo opravdanje koje se zasniva na kvalitetu, a ne na ćudima, posebno se naglašava, Jedino se zapostavlja značaj ekonomskog pritiska koji trgovački motivi mogu prouzrokovati kod potrošača u zemljama u razvoju kada je jednom stvorena potražnja.

23