RTV Teorija i praksa
2. prema sitmcijama u auditoriju postoje ® izolovani, pojedinačni gledaoci; ® grupni prijem pod mkovodstvom neprofesionalnog poi.ioćnika; ® prijem u sklopu nastave pod vođstvom kvalifikovanog nastavnika. 3. u odnosu na metodološko-pedagoški pristup postoje @ konvencionalni metodi obrazovanja (autoritami); ® „aktivni” metod (za nas u Jugoslaviji rekao bih samoupravnog duha); ® samoobrazovni, i ® permanentno samoobrazovanje. Razvoj niza varijanti ETV je istorija ove nove Ijudske delatnosti. Nju čine mukotrpna nastojanja da se dosegnu najadekvatnija učešča televizije u procesima obrazovanja... Imamo li analize tih iskustava da bismo videli u kojoj se fazi nalaze naši ETV programi? U kom se pravcu razvijaju? Kako da poboljšavamo TV dejstvo? Šta nam u tome smeta? Pregledajuči niz dokumenata UNESKA i regionalnih skupova ETV, može se utvrditi da su najobimniji programi za Skole, a najmasovnije akcije opismenjavanja. Mnogo je TV časova širom sveta posvečeno učenju pismenosti. Televizija time znatno doprinosi svojoj zemlji u buđenju društvene svesti o značaju pismenosti i potrebi društvenog angažovanja na iskorenjivanju nepismenosti. Niz je izvanrednih podviga koje su televizije učinile. Ali - na žalost - procenat nepismenih se ne smanjuje u skladu s našim željama, več se čak i povečava. Da li smo ipak u stanju da televizijom adekvatno odgovaramo na te narastajuče potrebe? Sačinjene analize ETV programa i aktivnosti koje su ih pratile otkrivaju uzroke i posledice. O njima govore mnogobrojne publikacije, osobito one koje štampa UNESKO. Jedan od tih zaključaka jeste: TV može uspešno da deluje jedino udružena s ostalim delovima MMS, a pravi uspesi zavise od volje onih koji odlučuju da se stvaraju adekvatni programi kao i od aktivnosti onih kojima su namenjeni. (Do sada su u svetu bili osobito poznati programi opismenjavanja iz Meksika, Jamajke, Nigerije i arapskih i drugih zemalja, uključujuči i Jugoslaviju, i naravno, veliki eksperiment sa satelitom koji je donosio obrazovanje hiljadama sela u Indiji.)
32