RTV Teorija i praksa

Teletekst i videodata. Veoma često značajni izumi nisu plod planiranog i ka određenom cilju pažljivo usmerenog rada, več iskrsavaju kao uzgredni proizvod sasvim drugačijih istraživanja, kao rezultat greške u procesu, kao neke srečne slučajnosti. Pri tom veličina njihovih izumitelja se pored ostalog sastoji i upravo u sposobnosti da se shvati da ono malo „plavičasto-zelene buđi” nije samo upropašćena laboratorijska kultura, več da to može imati daleko veći značaj i u spremnosti da se hrabro upušta u istraživanje i produbljivanje tih „slučajnosti”. Upravo su na sličan način mženjeri engleske televizije, istražujuči mogučnosti adekvatnijeg titlovanja za gluve osobe. „pronašli” i razradili teletekst. Koriščenje vertikalnog intervala gašenja za übacivanje pisanog teksta i grafičkih poruka otvara jedan sasvim novi komunikacioni kanal, otvara mogučnost bitnog proširenja obima i vrste informacija koje se mogu dati gledalištu. Daljim razvojem ovog sistema došlo se i do banki podataka. do mogučnosti pretplatnika da ima slobodan pristup do svih opštih podataka i povlašćen ili ekskluzivan pristup do posebnih ili ličnih podataka, došlo se i do mogučnosti interaktivnog komunicijaranja. Sistemi teleteksta predstavljaju u ovom trenutku krunu iskoriščavanja vertikalnog intervala koji je več od ranije nosio merne signale, identifikacione signale, signale etalona vremena i frekvencije, koji je, jednom rečju, več postao preuzak. Могатп priznati da se več pomalo pribojavam da če neki ambiciozni inženjeri početi da predlažu da bi ono, ono „čudo” što se nalazi između vertikalnih intervala gašenja, onu, kako se več zvaše programsku sliku trebalo na neki način suziti, a u krajnjoj liniji. što da ne, i sasvim izbaciti. No vratimo se trenutnom stanju. Teletekst je tu, pred nama, spreman za koriščenje. Istina postoje nekoliko varijanti i neka alternativna rešenja, ali mi se Cini da je tehnički posao izbora sistema koji bi odgovarao našim uslovima i njegove eventualne adaptacije, relativno jednostavan posao. Istini za volju nije nikad jednostavno kada nekoliko tehničkih stručnjaka treba da se saglasi oko nekog izbora, ali je to ipak daleko jednostavniji posao od onog koji nas očekuje na pravom osmišljavanju sadržaja ovog novog komunikacionog kanala.

22