RTV Teorija i praksa
Dokumentarna umetnost je u biti angažovana. Ali u ovom našem zaključku moramo zadržati izvesnu opreznost Angažovana umetnost kao da je u stalnom ratu sa „čistom umetnošču”, sa umetnošču koja se povlači pred običnim, plebejskim, banalnim životom i zatvara u kulu od slonovače. Šta mi podrazumevamo pod angažovanom umetnošču? Svakako ne umetnost koja je angažovana na dnevnopolitičkim ili šire pragmatsMm zadacima, onu čija se funkcija iscrpljuje u galamdžijskoj agitovM za bilo koji, makar i najpozitivmji društveni princip. Angažovana je umetnost ona koja zauzima stav, ona koja nas opredeljuje za nešto a protiv nečega, a da pri tom ne primeni nijedno od sredstava koji su tuđi njenom unutrašnjem biću. To je ona umetnost koja nas primorava da vidimo i ono što bismo radije u sebi ili okolo sebe voleli da izbegnemo. Ona je u biti demistifikatorska, otkrivalačka, U njenom je središtu čovek koji bi hteo da bude bolji a ne može, vreme koje bi htelo da bude bolje nego što jeste. U njenoj je žiži konvulzivno, zapanjeno, bučno sada koje u samom sebi traži snage da bude bolje sutra. Angažovana se umetnost ne plaši istine, ona isto tako ne zazire od mitova. I, konačno, u ovoj su umetnosti sam čovek i sam život isto toliko dragoceni koliko i njeni vlastiti zakoni. Cista umetnost kao da nastoji da se svega oslobodi u korist ogromnog praznog prostora u kome više ne čujemo krčanje vlastitih creva, dreku punih stadiona, svađe turobnih Ijudi koji se prepunim autobusima u cik zore voze na posao. Čista umetnost hoče da ostane sama sa sobom. Angažovana želi borbu i gužvu, sukob i aklamaciju. Ona nastoji da osporava i ne plaši se toga da sama bude osporena. Ona postoji između glasnog pljeska i ništa manje žestokog osporavanja. Ona može da bude sve samo ne mlaka, uopštena, pomirljiva, defetistička. 14. PRINCIPI ORGANIZOVANJA DOKUMENTARNE RADIO-DRAME - POKUŠAJ TIPOLOGIJE Dokumentarne radio-drame koje smo imali prilike do sada da čujemo rađene su prema raznovrsnim konceptima koji su često neprijateljsM sučeljeni jedni s drugim. Pri tom treba imati u vidu da je ovaj žanr nužno uslovljen materijalom na kojem je zasnovan. Neophodno je u delima ove vrste postići jedan
34