RTV Teorija i praksa
U prvu bi grupu spadala ona dela čija dramaturgija najviše podseća na filmsku; u njoj pratimo odvijanje jednog događaja, sa početkom, sredinom i krajem, u aristotelovskom značenju ovih termina. Dokumentarista beleži konstataciju kancera u bolnici, razvoj bolesti, ono što se sa bolesnikom dešava sve do njegove smrti. (Ili izlečenja - ostavimo i tu mogučnost). Jedno od zanimljivih ostvarenja iz ove grupe je kanadska drama Lufthansa 181 - Diary of a hijack (Lufthanza 181 dnevnik jedne otmice) autora Haudena (Howden), Vedhansa (S.Wadhans), Mekkene (T.Mckenn) i Bronštajna (Richard Bronstein). Tema ovog dela je prva izvršena otmica aviona u istoriji ovog modernog piratstva. NemačM avion Lufthanza 181 otet je 1968. u Montrealu; pratimo odiseju ovog aviona od grada u kome je otet, preko Bona, Rima i Abu Dabija, do konačnog završetka i kraha, štektanja policijsMh mitraljeza i smrti otmičara. Dramaturgija je krajnje jednostavna: iza tekstova muškog i ženskog spikera koji daju informacije o pojedinim fazama ovog događaja, slede delovi snimljeni autentično u avionu pomoću „crne kutije” i kasetofona jednog od putnika, Cujemo zapenušano otmičarevo obračanje svetu, njegov englesM sa izrazito latinskoameričMm akcentom, čujemo pregovore sa vlastima, dijalog sa kapetanom aviona koji biva übijen - a odmah posle scene ovog übistva čujemo dijalog sa kapetanovom udovicom koja plače. Čujemo političke izjave otmičara o tome ko su po njemu pravi teroristi: naravno, vlasti u zemljama koje odbijaju njegove zahteve. Svi dramaturšM segmenti koji prate ove dogadaje, razdvojeni su jednim jedinim uvek istirn hičkokovskim muzičMm akcentom. To je monotora zvuk dve dirke klavira koji ima funkciju sličnu funkciji refrena u poeziji. Ova dva monotona zvuka su uvek ista i uvek različita, om su signal da se ponovo usredsredimo: nova scena koja za tim zvukom dolazi, donosi nove dramaturške peripetije putmka i njihovog gospodara. Ono što, međutim, dolazi u suranju pošto saslušamo ovu krajnje napetu i dramatičftu emisiju, odnosi se na autentičnost snimljenih segmenata. Naime, teško je poverovati da je kasetofon nepoznatog putnika ostao do kraja neotknven, i da se uvek nalažio upravo u onom delu aviona gde se odigrava a najdramatičnija scena. Dokumentarna radio-drama iskljucuie mogućnost kasnijeg rekonstruisanja pojedinih događaia i njihovo beleženje kao „autentičnih”.
36