RTV Teorija i praksa

Kategorije ispitanika koje sa programima radija druguju od tri do šest časova dnevno i šest, devetpa čak i 12 časova dnevno imaju, takođe, istovetne socio-profesionalne karakteristike i navike. To je publika sa završena 4 do 7 razreda osnovne škole, sa završenom osmogodišnjom školom, kvalifikovani radnici od 35 do 54 godine, podjednako muškog i šenskog pola. Ove grupe slušalaca radio-prijemnik najčešće uključuju; „пе znajući šta je na programu”; „ро navici”; „kada se probude”; „odmah kad dođu kuči”. Nismo utvrdili razloge zbog kojih 248 Ijudi sa kojima smo obavili ovaj razgovor ne sluša radio. Odgovore nismo dobih i za tim odgovorima moramo übuduče tragati, jer se radi o sagovornicima srednje starosne dobi, sa srednjim, višim i visokim stepenom obrazovanja ili visokokvahfikovanim radnicima. Pojedince koji ostvaruju kontakte s programima televizije možemo, s obzirom na dužinu tih kontakata tokom dana, grupisati u nekoliko skupina: najbrojniju skupinu (1 051) čine ispitanici koji su pored malih ekrana od jednog do tri časa dnevno; sledeću skupinu čine ispitanici (695) koji pored televizijskih prijemnika ostaju od tri do šest časova; znatno manju skupinu čine ispitanici koji pored programa televizije provode manje od jednog časa dnevno (156); najmalobrojnija je grupa ispitanika koja pored televizijskih ekrana provodi duže od 6 časova (72). Preovladava, dakle, tip televizijskih gledalaca koji je probirljiv, koji ostaje pored ekrana relativno kratko vreme, koji i sluša radio i čita štampu i koristi se drugim sredstvima informisanja. Taj tip gledalaca opredeljuje se za gledanje programa televizije „па osnovu programa radija i televizije objavljenog u štampi” i „па osnovu napisa o pojedinim emisijama radija i televizije”, a televizijski prijemnik uključuje „neposredno pred početak emisije koju želi da gleda”. Takvi gledaoci su manje „odani” mediju, a kritičniji su prema njegovoj poruci. Reč je o ispitanicima sa višim stepenom obrazovanja, samoupravno angažovanijim, mlađim (od 15 do 25 godina), kao i o ispitanicima u srednjestarosnoj dobi (od 30 do 55 godina). Čini se da je taj tip gledalaca raskinuo ~s predrasudom da je televizor

e Iz intervjua, Hamza Bakšića, direktora Televizije Sarajevo, „Око”, br. 8, 22. januar 1981, str. 5.

120