RTV Teorija i praksa

naslovom Dvadeset godina TSF. Televizija koja je tek nastajala bila je tu zastupljena samo četvrtinom stranice. No, ako se u Monijevom delu, koje datira iz 1914. godine, spektakl uživo, u dramskom obliku, nagoveštava vizionarski, pet godina pre drugog svetskog rata televizija se prikazuje u obliku mogučih filmskih prenosa. „Telefotografija se sastoji u tome da prenese shku od tačke do tačke, putem kabla ili bežično. To se postiže tako što se, kod emitovanja, transformišu svetlosne varijacije na koje se nailazi istraživanjem slike, dok se kod recepcije te elektro-modulacije prenose razlikama u boji, čije kombinovanje stvara početnu sliku.” „Cilj je televizije da reši isti problem kad je slika animirana. Ta slika može da bude bilo prenošenje neposredno viđene scene, bilo film. U prvom slučaju ima se utisak da se gleda na distanci; u drugom se ostvaruje TV film. Televizija je brza telefotografija, dovoljno brza da sled slika daje utisak animirane slike; trajanje postojanosti utisaka na mrežnjači iziskuje kadencu od dvadeset pet slika u sekundi, da bi gledalac imao prijatan utisak.” Neče li dvanaest godina kasnije Žan Tardije pisati: „Као što se obično, kad je reč o renesansi, kaže da je ona označila ,doba štamparstva', bez sumnje će se za naše vreme govoriti da je to doba komunikacije' reči, slike i zvuka.” „Ova veoma jednostavna i opšta evidencija iziskuje da zastanemo, jer njena golemost čini da izmiče našem posmatranju.” ,Ц)акlе, neverovatno je i pomisliti da su mehanička sredstva tako iščupala reči iz usta koja ih izgovaraju, slike iz života,

121